Onzekerheid Noord-Zuidlijn en andere projecten door problemen Imtech

De problemen voor Imtech leiden tot grote onzekerheid voor verschillende grote Imtech-projecten. Imtech-topman Gerard van de Aast zei vanmorgen bij de persconferentie: 'We zullen projecten proberen zo goed mogelijk door te zetten. Onze mensen zijn aan het werk gegaan.' Maar de opdrachtgevers lopen risico op hogere kosten en vertraging bij de oplevering van projecten.

Werkzaamheden aan de Noord/Zuidlijn.Beeld anp

Imtech heeft de afgelopen dagen geen overeenkomst weten te sluiten over extra financiering, waardoor een surseance van betaling noodzakelijk is geworden. Alle betalingen aan leveranciers en aannemers zijn bevroren. De twee bewindvoerders van Imtech, advocaten Peters en Prinsen, hopen dat er zo snel mogelijk een goed bod wordt gedaan op het bedrijf, zeiden ze bij de persconferentie. Ze willen snel om de tafel met de banken, waarvan sommige behalve schuldeiser ook grootaandeelhouder zijn, om duidelijkheid te krijgen over de toekomstkansen voor de diverse onderdelen van het bedrijf.

Imtech, dienstverlener op het gebied van elektrotechniek, automatisering en werktuigbouw, heeft in Nederland naar eigen zeggen zo'n 5000 klanten. Onder hen valt ook de gemeente Amsterdam. Of projecten gevaar lopen hangt af van het contract dat ze met Imtech hebben en of er vervangende partijen te vinden zijn om de vaak zeer specialistische werkzaamheden over te nemen. Imtech bouwt in Nederland onder meer aan de Noord-Zuidlijn, de bouw van een nieuwe gevangenis in Zaanstad en het nieuwe gerechtsgebouw in Breda.

Belastingdienst

Ook is Imtech betrokken bij onderhoud aan verschillende ziekenhuizen en rijksgebouwen, zoals het gebouw van de Belastingdienst in Eindhoven. Imtech verzorgt daar onder andere het onderhoud van elektrotechnische installaties, de brandveiligheid, verwarming, koeling, liften en toegangscontrole. Op Texel werkt Imtech aan de openbare verlichting. Dit project zou eind 2015 moeten worden opgeleverd.

De Amsterdamse wethouder Pieter Litjens, verantwoordelijk voor de Noord-Zuidlijn, hoop op een doorstart van Imtech: 'Ik verwacht niet dat een faillissement nog heel lang op zich laat wachten en dan zal moeten blijken of er een doorstart komt. Aan de hand daarvan kunnen we pas bepalen wat de gevolgen zijn voor de Noord-Zuidlijn', zei hij tegen persbureau ANP.

Imtech is verantwoordelijk voor de liften en roltrappen van de geplaagde nieuwe metrolijn, die in oktober 2017 opgeleverd zou moeten worden. De aanleg van de Noord-Zuidlijn is al meerdere keren vertraagd en pakt al fors duurder uit dan gepland.Op dit moment wordt gekeken of het werk elders kan worden ondergebracht en of bepaalde producten door anderen kunnen worden geleverd. 'Dat is echter nog niet zo makkelijk', zegt Litjens. 'Imtech levert ook mensen die heel specialistisch werk doen, zoals de aanleg van elektra in het metronetwerk. Die zijn vrijwel nergens anders te krijgen en als zij wegvallen, levert dat problemen op.'

Meer Imtech

Zonder hem had Imtech allang niet meer bestaan. Maar zelfs met zijn enorme inzet moet hij buigen voor de ellende bij Imtech. Lees het profiel van Gerard van de Aast.

Waar ging het mis? Een reconstructie van de neergang van Imtech.

Imtech Marine

Voor de klanten van Imtech Marine, onder wie de Holland-Amerika Lijn waarvoor Imtech aan het cruiseschip M/S Noordam werkt, is er licht aan de horizon. De internationale handelsonderneming Pon Holdings en investeringsmaatschappij Parcom Capital voeren gesprekken over een mogelijke overname van Imtech Marine, zodat de bedrijfsactiviteiten voortgezet kunnen worden. Indien de overname slaagt, zal dat zorgen voor zekerheid bij werknemers, klanten en leveranciers, aldus de bedrijven in een persbericht.

De surseance van betaling volgt op de faillissementsaanvraag van Imtech Duitsland, vorige week donderdag. Imtech Duitsland blijft ondanks de faillissementsaanvraag wel werken aan de nieuwe luchthaven Berlin Brandenburg Airport, meldde de curator van Imtech Duitsland maandag. Volgens de bewindvoerder hebben de werknemers toegezegd te blijven werken aan het project, waarbij Imtech belangrijke installatiewerkzaamheden uitvoert.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden