Column

Onze geliefde als consumptieproduct

Beeld anp

De Belgische psychiater Dirk De Wachter schrijft ook boeken. Ik heb het genoegen gehad een paar keer met hem te debatteren. Ellen de Bruin interviewde De Wachter in NRC Handelsblad over zijn meest recente boek, Liefde. Een onmogelijk verlangen?

Hij zegt: 'We zien onze geliefde als een consumptieproduct dat we kopen voor de leukigheid en dumpen zodra het minder leuk wordt.' Een uitspraak die redelijk representatief is voor zijn boek.

Precies met deze al te simpele cultuurkritiek heb ik moeite. De meesten zien hun geliefde helemaal niet als consumptieproduct en blijven bij elkaar tot lang nadat het leuke uit de relatie is verdwenen.

Individuele problemen weerspiegelen niet altijd maatschappelijke problemen. In het leven zelf zit namelijk per definitie een defect, wat de mens tragisch maakt, en komisch.

De weg naar iets meer geluk is niet gelegen in gemakzuchtige cultuurkritiek, maar in inzicht in en aanvaarding van de eigen defecten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden