Onweerstaanbaar triviaal

Wie in medialand op de hoogte wil blijven, checkt geregeld Mediacourant.nl. De site wordt gerund door Bob Willer. Wie?

In de werkkamer van Erland Galjaard, omroepman van het jaar 2010, staat een scherm open met daarop - voor een mediajournalist - onmiskenbaar de gedateerde lay-out van Mediacourant.nl, de website die als vergaarbak en doorgeefluik van Hilversum dient. Als de programmadirecteur van RTL op de site wordt gewezen, zegt hij lachend: 'Je moet toch een beetje op de hoogte blijven, hè.'


Lachend op de hoogte blijven, dat doe je als medialiefhebber al een decennium bij Mediacourant. Deze maand bestaat de site tien jaar. Volgens oprichter en beheerder Bob Willer trekt zijn blog vol medianieuwtjes en -roddels maandelijks meer dan een miljoen bezoekers, van wie een groot deel 'werkzaam is in de tv-wereld'. Het is de knipselkrant van de mediabiotoop. 'Dat klopt, de vakbroeders weten Mediacourant goed te vinden', zegt Galjaard nu. 'Ik kijk vrijwel elke dag, maar het is vooral een guilty pleasure. '


Galjaard scant de koppen, maar het niveau van de site staat hem al snel tegen. 'Het draait met name om sensatie, niet om inhoud. En de reacties zijn verwerpelijk.' Het lijkt de gangbare houding ten opzichte van de site: mensen kijken met tegenzin of schaamte - maar ze kijken wel. Op Twitter worden links naar Mediacourant meestal met een ironisch commentaar gedeeld.


Om te zien of zij en hun programma's nog worden genoemd of om de samenvattingen van de kijkcijfers te lezen, kijken veel programmamakers, omroepmensen, producenten en zenderbazen geregeld op de site. Journalisten checken Mediacourant om te weten welke nieuwe programma's eraan komen en welke relletjes er in Hilversum spelen. En dat terwijl vrijwel alle berichten rechtstreeks worden overgeschreven uit persberichten, omroepgidsen, kranten en roddelbladen. Door één man.


Op de mediaredactie van de Volkskrant wordt al een tijd gespeeld met het idee om de onnavolgbare en flauwe koppen van Mediacourant te bundelen. Enkele voorbeelden:


'Ster Daphne Deckers toe aan grondige beurt'


'Bizarre aandoeningen populairder dan Tooske Ragas'


'Peter van der Vorst uur na overlijden al naar opnames'


'SpongeBob walst over Tess Milne heen'


'Piet Paulusma is Piet en blijft Piet'


'Frank Visser krijgt geen upgrade van KLM'


De laatste kop is exemplarisch voor Mediacourant: totaal triviaal en uit zijn verband getrokken. Het bericht is afgeleid van een citaat van Meester Frank Visser, beter bekend als de Rijdende Rechter, in roddelblad Weekend. Visser kan zijn bekendheid nooit in zijn voordeel gebruiken, zegt hij. 'De tijden dat je als BN'er bij KLM naar voren werd geplaatst in de businessclass, liggen ver achter ons.'


Hoppa, berichtje tikken.


Een bijzondere obsessie lijkt Mediacourant te hebben voor RTL-presentator Peter van der Vorst. Niemand wordt zo vaak genoemd als 'RTL-Peter'. Zelfs het feit dat een parkeerwachter van het Mediapark Van der Vorst niet herkende was nieuwswaardig genoeg voor een bericht. 'Ben zo klaar met Mediacourant.nl', twitterde hij in 2011. 'Iedere scheet die ik laat, wordt daar tot een vette kop gebombardeerd.'


Inmiddels is Van der Vorst milder. 'Ik heb geen zin om me er druk over te maken. Net als de meeste mensen in Hilversum lees ik Mediacourant nog steeds met enige regelmaat. Ik moet bekennen dat de berichten steeds serieuzer zijn geworden.'


Ook presentator en interviewer Cornald Maas heeft zich op Twitter weleens opgewonden over de site. 'Wat is #mediacourant toch een nare suggestieve alles uit z'n verband-trekkende koleresite - met abjecte lezers ook, afgaand op reacties.' Om er even later aan toe te voegen: '#mediacourant blijkt gerund te worden door een sufkees die Bob Willer heet en graag een doorgeefluik is voor het riool van Nederland.' Maas wil er nu liever niets meer over zeggen. 'Te veel eer', mailt hij.


Vooral de reacties onder de berichten stuiten Van der Vorst en Maas tegen de borst. Vanwege hun geaardheid worden zij daar nog weleens gediscrimineerd. Bij het bericht dat Van der Vorst en zijn vriend voorlopig geen tweede kind willen, schreef iemand dat hij altijd aan kinderlokkers moet denken als hij twee mannen met een kind ziet lopen. Uiteindelijk werden een aantal extreme reacties verwijderd.


Wat ook opvalt aan de reacties, is hoe goed geïnformeerd veel bezoekers van Mediacourant zijn. Vaak wordt er gediscussieerd over deals die nog niet bekend zijn. 'Het lijkt erop dat omroepmensen onder schuilnamen reageren', zegt Volkskrant-tv-recensent Jean Pierre Geelen, die ook regelmatig zijn weg vindt naar de site.


Zelf was Geelen onlangs tweemaal het onderwerp van berichten op Mediacourant. Humberto haalde naar hem uit en Carlo walgde zelfs van hem, als we de koppen moeten geloven. 'Ach ja, het klopte natuurlijk niet helemaal, maar het liet wel weer mooi de functie van Mediacourant zien: Humberto Tan zegt iets over mij op Radio 538 en als Willer dat niet had overgetikt, had ik het nooit geweten. Voor de zelfbestuivende mediawereld is het ideaal. Mediacourant is het referentiekader voor de Carlo's Boszhards van deze wereld.'


Over beheerder en oprichter Bob Willer is weinig bekend. Aan interviews werkt hij niet mee. Hij blijft graag op de achtergrond, mailt hij. In 2004 begon hij als scholier mediakrant.web-log.nl, dat hij in 2006 veranderde in Mediacourant.nl. Hoeveel geld hij verdient met de advertenties is onduidelijk, het lijkt erop dat het een bijverdienste is. 'Mijn passies liggen op andere terreinen', mailt hij na meerdere verzoeken. 'Maar de Nederlandse tv-wereld blijft een amusant onderwerp om te volgen.' Een persvoorlichter met wie Willer vaak contact heeft, zegt dat Willer veel reist en de site in de nachtelijke uurtjes updatet.


Het feit dat hij zijn nieuwtjes vaak trekt uit twee weken oude omroepgidsen of roddelbladen duidt er misschien op dat hij inderdaad een druk bestaan heeft naast Mediacourant. Aan de andere kant staan persberichten van de commerciële zenders (waar sowieso de nadruk op ligt) vaak razendsnel op de site. En hij praat in mailtjes soms in de wij-vorm, al kan dat ook een vermomming zijn.


Op internet is niet veel over hem te vinden. Maar na enig speurwerk komen een telefoonnummer en adres in Almere tevoorschijn. Zijn moeder neemt op. 'Bob woont hier niet meer', zegt ze. Hoe kunnen we hem bereiken? 'Bellen is lastig, want hij zit in het buitenland met een paar uur tijdsverschil. Maar wat wilt u eigenlijk van hem?'


Weten wie hij precies is?


Dan hangt ze op.


UTOPIA

De nieuwste obsessie van Mediacourant.nl lijkt het realityprogramma Utopia te zijn. Pas drie weken is het programma officieel bezig en Utopia wordt nu al in 55 berichten genoemd. Vrijwel elke dag verschijnt er een bericht op de site over de kijkcijfers. Na drie dagen zag Mediacourant flinke kijkcijfers en concludeerde: 'Utopia is beslist geen eendagsvlieg.' Woensdag was de teneur al minder positief: 'SBS 6-show Utopia maar net boven het miljoen'. Mediacourant heeft sowieso een sterke voorkeur voor nieuws van commerciële zenders. Zo verschenen over RTL 7.790 berichten, over SBS 4.223. De VARA (1.555) is de meest genoemde publieke omroep.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden