Onweerstaanbaar operadebuut, zelfs voor de niet-liefhebber

Partners in crime zijn het. Twee zussen, rijkeluisdochters, gehard in diefstal en andere vergrijpen. Ze hebben een pact gesloten: geen kerel laten ze toe, ze blijven altijd bij elkaar....

Vier muzikanten begeleiden deze twee zangeressen die ons zingend vertellen wat ze van plan zijn. In hun glanzende avondjurken, behangen met sieraden en een achteloze vos om hun nek, zijn ze de decadente wulpsheid zelve. In hun spel leggen ze het er lekker dik op, zoals past bij opera.

Het idee en de muziek van Paradise Lost zijn van de jonge Mariecke van der Linden die ook de rol van de timide Luna voor haar rekening neemt. Haar leermeester is Theo Loevendie en zijn signatuur is onmiskenbaar aanwezig in de muziek. Stevige vioolpartijen, dreunende blazers, om het volgende moment weer lyrisch en teder te worden.

Aanvankelijk lijkt Anna (Monique de Adelhart Toorop) de brutaalste. Maar Luna is uiteindelijk degene die er met de buit vandoor gaat. Als de twee dames hun ploert van een vader zijn ontvlucht, besluiten ze dat ze hun ouders een hak zullen zetten: ze willen gekidnapt worden door een geldbeluste vent, waarmee ze zelf ook half miljoen opstrijken. Maar als Luna met hem het bed in duikt, heeft zuslief het nakijken.

Dat breekt het pact tussen de twee vrouwen en het einde is desastreus. Dat tragische slotaccoord wordt fraai onderstreept door de muziek. Met bloemen overdekt wordt Luna uiteindelijk het slachtoffer van de eisende liefde van haar zus. Dat zo'n symbiotische relatie in een opera niet anders kan eindigen dan met de dood lijkt op dat moment niet meer dan logisch.

Het is een bescheiden productie, deze Paradise Lost, maar zo zorgvuldig opgezet, dat zelfs iemand met een lichte weerzin tegen opera, onweerstaanbaar wordt meegetrokken. Dat komt ook door de tekst die, hoewel continu gezongen, zo perfect wordt gearticuleerd dat het hele verhaal moeiteloos te volgen is.

Er wordt, vooral door de twee vrouwen, uitstekend gezongen. Mariecke van der Linden is niet alleen een veelbelovend componiste, vooral in de lyrische a capella-partijen laat ze horen dat ze beschikt over een loepzuivere stem. Haar aria's over de machteloosheid van verliefdheid en over de dood galmen nog lang na.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden