Onvrede

Deze zomer heeft een van de redacteuren besloten dat het nieuwswaarde heeft om te turven hoe vaak treinkaartjes gecontroleerd worden in de spits, tussen Utrecht CS en Amsterdam Amstel (Dag in Dag uit)....

UTRECHT Tjeu Coenegracht

Dat dit geen nieuws is, is duidelijk. Al veertien jaar geleden, toen het spoor nog een goed geolied staatsbedrijf was en ik vers van de middelbare school in Utrecht ging studeren, en gedurende mijn eerste jaar nog ieder weekend met een tas vol was naar mijn moeder in Eindhoven reisde, viel mij op dat mijn kaartje tijdens die rit, die twee en een half keer zo lang is als het traject Utrecht-Amstel, maar ongeveer één op de twee keer werd geknipt. Een score van gemiddeld 25 procent op traject Utrecht-Amstel is dus niet laag, maar juist aan de hoge kant.

Mij bekruipt het gevoel dat deze redactionele bijdrage de lezer het gevoel wil meegeven dat ze bij de NS niet genoeg hun best doen. Een staaltje van negatieve beeldvorming. Dit is niet origineel en niet constructief, maar zal hooguit leiden tot nog grotere onvrede bij reizigers en NS-personeel, en zet aan tot zwartrijden en misdragingen, 'want je wordt toch niet gecontroleerd'.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden