Onvrede Kamer over studiehuis groeit

In de Tweede Kamer groeit de ongerustheid over de aansluiting van de tweede fase in het voortgezet onderwijs op het hoger onderwijs, nu universiteiten en hogescholen kritiek hebben geuit op de vakkennis van de nieuwe studenten....

‘Nu wordt definitief de suggestie gelogenstraft dat je het vakkenpakket oneindig kunt verbreden zonder dat dat ten koste gaat van de verdieping per vak’, zegt het D66-Kamerlid Lambrechts. D66 is vanouds zeer kritisch is over deze onderwijsvernieuwing. ‘Zo werkt het niet. Het niveau van de leerlingen wordt niet voldoende gewaarborgd.’

In het meest recente onderzoek naar de tweede fase (‘studiehuis’ in de volksmond) klagen de docenten van universiteiten en hogescholen over het niveau van hun eerstejaars sinds de invoering ervan in 1999. Een wijziging van de voorgeschreven lesstof ging toen gepaard met een didactische vernieuwing. In het concept van ‘leren leren’ (of competentiegericht leren) spelen vaardigheden een belangrijke rol. Werkstukken en zoekopdrachten kregen veel gewicht, pure feitenkennis werd van minder belang geacht.

Het was de bedoeling dat het algemene niveau van de studenten zou stijgen en beter zou aansluiten op het hoger onderwijs. Dat is volgens de opleiders aan de hogescholen en universiteiten slechts ten dele gelukt: de ‘algemene vaardigheden’ zijn wel in orde, maar de vakkennis gaat achteruit. Ze klagen dat het de eerstejaars ontbreekt aan voldoende taalvaardigheid, rekenvaardigheid, nauwkeurigheid en analytisch vermogen.

Met D66 maken ook de VVD en de oppositiepartijen GroenLinks en de SP zich zorgen. ‘Er is niets tegen competentiegericht leren’, aldus het SP-Kamerlid Vergeer. ‘Maar we schieten soms te ver door. Het is wel leuk dat leerlingen kunnen opzoeken dat de Slag bij Nieuwpoort in 1600 was, maar ik heb nog liever dat ze het weten.’ Het VVD-Kamerlid Balemans ziet in de kritiek bevestiging van zijn verzet tegen nieuwe verlichtingen van het lesprogramma. ‘De tweede fase was bedoeld als een verzwaring. Daaraan moeten we wel vasthouden.’

De PvdA, de initiator van het studiehuis, relativeert de kritiek. Het Kamerlid Hamer: ‘Tot nu toe kregen we positieve signalen uit het hoger onderwijs. Dat zelfstandig leren is er mede op verzoek van het hoger onderwijs gekomen. We werken aan verbeteringen, maar de universiteiten en de hogescholen hebben ook zelf de taak samen met het voortgezet onderwijs te zorgen dat de aansluiting klopt.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.