Onveranderd Kromowidjojo

Je wordt anders, omdat mensen je anders bekijken, zegt Ranomi Kromowidjojo. Maar verder is ze de oude gebleven. Een leven in het teken van topsport.

BARCELONA - Op de vraag of de zwemster een 'zwem-ster' is geworden, wordt door personen uit haar omgeving ontkennend geantwoord. Ranomi Kromowidjojo, de kampioene van het olympische zwemtoernooi van 2012, is gebleven wie zij was: een jonge vrouw (22) uit het noorden die een tamelijk teruggetrokken leven kan leiden.


'Kromo in Barcelona is hier geen hype, zoals Bauke Mollema in de Tour dat wel was', zegt sportkenner Dick Heuvelman uit Groningen. 'Je zal ook geen oploopje in de Herenstraat meemaken als zij daar toevallig zou lopen. Maar je ziet haar hier niet vaak. Het is geen vrouw die recepties afloopt. Dat hoort ook zo bij een topsporter.'


Hypes waaien snel over in het noorden. Vorig jaar, tijdens de Spelen van Londen, was er de nodige opwinding in de regio, maar nu heeft het Dagblad van het Noorden niet eens een verslaggever naar Barcelona gestuurd. Kromowidjojo komt dan wel uit Sauwerd, een forensendorp ten noorden van de stad Groningen, maar sinds haar verhuizing naar Eindhoven is zij daar weinig meer aangetroffen.


Haar karakter is nog wel stereotyp noordelijk: bedaard, nuchter, ingetogen zoals moeder Netty. Relaxt, vrolijk, relativerend gelijk vader Rudi. Zelf zegt de tweevoudig sportvrouw van het jaar dat zij wel iets veranderd is 'door die twee weken van ongelooflijke media-aandacht van vorig jaar'. Je bent anders, omdat mensen je anders bekijken, zegt ze dan.


'Zij is niet veranderd. De dingen zijn veranderd', zegt vader Rudi. 'Zwemmen is bij haar nog steeds nummer één. Daar wijkt alles voor. Daarin is zij volkomen dezelfde gebleven', vertelt haar moeder.


Dansen op het IJs? Nooit!

'Voor mij is zij nog steeds dezelfde', zegt teammanager Aad van Groningen. Hij zag haar als 15-jarige binnenkomen bij de nationale ploeg tijdens het EK kortebaan in Triëst (2005) en verloor haar nooit meer uit het oog.


'Ze kent geen arrogantie. Ze heeft geen sterallures. Ze verzaakt nooit. Ze houdt zich als de eerste de beste debutant aan de regels die wij bijvoorbeeld op kledinggebied hebben. Ze zal niet zeggen: hallo, ik ben olympisch kampioen. Ik zal eens wat anders aantrekken. Als je haar familie kent dan weet je hoe ze is en hoe ze blijft.'


In haar publieke leven, waarin ze tegenwoordig wordt opgevoerd als de vriendin van drievoudig olympisch kampioen Pieter van den Hoogenband, weet Kromowidjojo zich te onttrekken aan opzichtige optredens. Van Groningen: 'Zoals Inge de Bruijn optrad in Sterren op het IJs, schei uit, dat gaat Ranomi nooit doen.'


'Zij doet het op de manier van Pieter. Dat rustige hebben zij gemeen', zegt Ralph van Baasbank, zaakwaarnemer van kampioen en oud-kampioen bij House of Sports. Zwemmen is één. Wat daarbij past wordt gedaan, maar zal de sport nooit in de weg zitten.


Van Baasbank: 'De Amerikaanse zender NBC wilde met haar de Spelen nabeschouwen, een special. Maar dan moesten ze drie dagen opnamen doen. Dat is te lastig. Dan gaat het niet door.'


Kromowidjojo heeft haar commerciële activiteiten beperkt. Van Baasbank: 'Met de plaatselijke autodealer gaan we niet in zee. Ze heeft vijf grote partners, A-merken. Haar contracten liepen grotendeels af bij de Spelen. Dat was een gok, maar het heeft goed uitgepakt voor haar.'


De zwemster verlengde contracten met beddenmaker Auping, badpakkenmerk Arena en met de consultants van Eiffel. De overeenkomst met De Lotto liep nog een jaar door. ING Investment werd de vijfde zakelijke partner. 'Ik leer daar veel van beleggen', sprak Kromowidjojo vorige week. Bij Eiffel doet ze ook stages. Meer sponsors gaan er niet komen. Het zou te veel tijd kosten.


Wie denkt dat de Europees zwemster van 2012 moeiteloos naar het miljonairsdom toegroeit, heeft het mis, zegt Van Baasbank. 'Dat is een illusie. Met zwemmen word je niet snel miljonair. Maar als zij de komende vier jaar progressie blijft maken en zo doorgaat met de sponsors die nu hebben getekend, hoef je geen medelijden met haar te hebben.'


In het verlengde van de sponsoring hoort tegenwoordig ook de verbintenis met een goed doel. Kromowidjojo is ambassadeur van Unicef, het kinderfonds van de Verenigde Naties. Van Baasbank: 'Het moet bij haar passen. Ranomi staat voor puurheid en authenticiteit. Integer ook. Dat zijn haar kernwaarden.'


Al 15 Ranomi's geboren

Ranomi Kromowidjojo geldt als een moderne topsporter die haar gevolg voedt met tweets, een medium waarop ze uiterst actief is. In 2011 werd ze nog gekozen tot de twitterkoningin van Nederland. Ze is voorzichtiger geworden, zegt ze. 'Ik heb een voorbeeldfunctie.' Ze krijgt meer reacties, soms ook minder positief. Laconiek: 'Ik heb zelf ook een mening. Ik vind niet iedereen even knap en aardig.'


In de media is ze bescheiden. Ze doet de Dino-show, omdat ze die leuk vindt. Pauw & Witteman bezoekt ze als ze de volgende dag toch van Schiphol moet vliegen. Van Baasbank: 'Die status heeft Ranomi, om dat te kunnen regelen.'


Haar ouders moeten in Barcelona nog veel van hun toegangskaartjes zelf regelen. Pas bij de 50 vrij, zondag, hebben ze vipkaartjes van sponsor Arena. Het leven na Londen is nog altijd bijzonder. Netty: 'Er zijn nu wel 15 Ranomi's in Nederland geboren. We krijgen al die mooie kaartjes en foto's toegestuurd.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden