Ontwerpfout of niet, de A4 krijgt er toch derde rijstrook bij

Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu trekt opnieuw de portemonnee voor de A4: er is 50 miljoen euro gereserveerd om zo snel mogelijk een derde rijstrook aan te leggen bij de 'flessenhals' ter hoogte van Leiden. De plek waar alles nu vastloopt, is recent nog verbreed, maar sinds de oplevering van het nieuwe asfalt werden de files juist langer en steeg het knelpunt naar de eerste plaats in de file top-10.

Het verkeer staat vast in de ochtendspits op de A4 bij Leiden. Beeld anp

Die ene kilometer op de A4 was al jaren een pijnpunt. Of je nu uit de richting van Den Haag of Amsterdam kwam: vlak voor Leiden versmalde het traject even van drie naar twee rijstroken, waardoor het verkeer tijdens de spits altijd vastliep.

In het kader van de spoedwet van de toenmalige minister van Verkeer Camiel Eurlings, werd in 2007 besloten om de boel aan te pakken: de snelweg tussen Burgerveen en Leiden zou worden verbreed en verdiept. De bouw liep nog enige vertraging op omdat er bezwaar was aangetekend, maar in 2010 ging de eerste 'spade de grond in', zoals Eurlings het enthousiast uitdrukte.

Het eerste deel werd naast het oude tracé aangelegd, zodat het verkeer nauwelijks werd gehinderd door de werkzaamheden. 'Die nieuwe verdieping was zo breed', vertelt Patrick Potgraven van de Verkeersinformatiedienst (VID), 'dat er nét zes smalle rijstroken gecreëerd konden worden. Daardoor kon al het verkeer over het nieuwe gedeelte geleid worden toen er aan het tweede deel werd gewerkt.'

Flessenhals verdwenen

Automobilisten merkten direct verbetering: je mocht op die smalle stroken niet harder dan 80 kilometer per uur rijden, maar omdat er per rijrichting nu drie rijstroken beschikbaar waren, was de flessenhals verdwenen en losten de files grotendeels op.

Het ging gek genoeg weer mis toen in 2015 het tweede deel werd opgeleverd. Er was voor gekozen om 'de capaciteit op te delen'. Dat betekent in dit geval dat het doorgaande verkeer het wederom met twee rijstroken moet doen, en er een derde strook parallel langs de snelweg loopt. Het voordeel hiervan is dat verkeer dat van de toe- en afritten (uit Leiden, Leiderdorp en Zoeterwoude) komt, niet op de snelweg zelf hoeft in te voegen. Het nadeel is dat ze dat later alsnog moeten doen en het snelwegverkeer toch weer met een flessenhals zit.

Het leidt wederom tot lange files: in de eerste helft van dit jaar prijkt het knooppunt op 1 in de file top-10 van de ANWB. Het aantal ongelukken op dit punt is vorig jaar bijna verdubbeld in vergelijking met het jaar ervoor: in 2015 ging het 96 keer mis, tegenover 50 keer in 2014, meldt de VID.

Schultz ontkent ontwerpfout

In 2015 werden er al kamervragen gesteld aan minister Schultz, maar zij wilde toen niet erkennen dat er sprake was van een ontwerpfout. 'Het verkeer is ook heel erg toegenomen', zegt Marianne Wuiten, woordvoerder van het ministerie. Na onderzoek werd toegezegd om snel maatregelen te nemen: de borden en de bewegwijzering worden aangepast en de markeringen op het wegdek worden verschoven.

Daarnaast komt er nu dus toch een derde rijkstrook bij. Een tijdspad kan het ministerie niet geven. 'Het voorbereidende onderzoek is volgende zomer afgerond, daarna kunnen we beginnen met de afwikkeling van de procedures', aldus Wuiten.

Als die rijkstrook er eenmaal ligt, kunnen automobilisten zich voorbereiden op een nieuw knelpunt, zegt Potgraven van de VID. 'Het probleem is dat het verkeer altijd toeneemt zodra de filedruk ergens is verlaagd. Nu bijvoorbeeld, zie je dat automobilisten uit Den Haag steeds meer vastlopen bij een flessenhals bij Leidschendam sinds het nieuwe gedeelte van de A4 open is. Als daar nog meer verkeer bijkomt omdat de problemen rond Leiden zijn opgelost, is dat de volgende plek waar de automobilist stil gaat staan.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden