Ontslag

Ik heb het afgelopen jaar meer dan in de tien jaar daarvoor over onderwijs nagedacht, vermoedelijk omdat ik veel over school heb geschreven, ook heb gepraat trouwens....

Kees Beekmans

Maar eerst dit: ik heb ontslag genomen als leraar. Ik had ertabak van, hoe de zaken bij mij op school geregeld waren, ikwilde daar niet langer werken. Ik had eigenlijk het plan les tegaan geven op de lerarenopleiding en tegelijkertijd - samen mettwee directeuren van Amsterdamse praktijkscholen - 'de idealepraktijkschool' op te gaan zetten, althans een poging daartoe tewagen, maar dat plan heb ik vooruitgeschoven. Ik wil eerst eenjaar naar Marokko, het is een prachtig land, er wonen aardigemensen, ik vind het interessant daar wat langer te zijn. In deVolkskrant zal ik over mijn verblijf wekelijks op woensdagberichten, in een rubriek op deze pagina. Maar vandaag gaat hetnog over onderwijs.

En dan vooral over vmbo - de lagere regionen daarvan - enpraktijkschool. Ik denk dat het voor dit soort scholen, vooralde zwarte, van het grootste belang is met de ouders in contactte komen. Je moet ouders de school binnenhalen, het makkelijkstis direct bij aanmelding. Leg ouders uit wat de schoolregels zijn- niet te laat komen, niet spijbelen, niet vechten, en ga zo maardoor -, laat ouders en kind die regels ondertekenen, maak van datmoment een foto, hang die op in het lokaal of misschien zelfs inde hal. Zo zijn de ouders al een beetje in de school. Als jezoiets doet, moet je natuurlijk ook bellen als hun kind te laatkomt of verzuimt - je hebt nu zelf ook de plicht ouders over hetdoen en laten van het kind op school te informeren, het werkttwee kanten op.

Het ondertekenen van de schoolregels geeft je direct de kansde ouders te informeren over de mogelijkheden voor henzelf binnende school: taalles volgen, opvoedingsondersteuning, computerles,geschiedenis, biologie, ja wat ze zelf maar willen, en ook: lesover hoe de school in elkaar zit en in het verlengde daarvan hetNederlandse onderwijs, wat voor hun kinderen de mogelijkhedenvoor verder leren zijn, welke beroepen voor ze open staan.

Het is waar dat ik dit alles opschrijf vooral voor allochtoneouders, maar het lijkt mij minstens zo belangrijk Nederlandseouders van vmbo-leerlingen bij de school te betrekken. Voor veelautochtone ouders kan opvoedingsles waarschijnlijk ook geenkwaad.

Dit betrekken van de ouders bij de school heeft als doel dieouders groter te maken. De verhalen over ouders die slechtNederlands spreken, hier de weg niet kennen, zijn waar. Daar zijner veel van. Ze dreigen het respect van hun bijdehante kinderente verliezen. Ze moeten Nederland en de taal tot hun domeinmaken, dat kan via en op school. Deze ouders moeten hier groeien,eigenlijk hetzelfde als zich wortelen, die twee gaan hand inhand.

Hun kinderen moeten ook groeien, ook op en via de school. Datdoe je door ten eerste het onderwijs te verbeteren, ervoor tezorgen dat je een goede school wordt. Dat betekent, voor vmbo enpraktijkschool: de opleiding niet alleen zo praktisch mogelijkmaar ook zo individueel mogelijk maken, waarmee ik niet bedoeldat kinderen altijd alleen werken, integendeel, maar zeontwikkelen hun eigen talenten, ze doen vooral dat waar ze goedin zijn. Ze moeten succes hebben, het gevoel krijgen dat ze ookwat waard zijn. Laat het onderwijs vooral ook de buitenwereldraken - geef deze kinderen de kans te socialiseren. Ze moetensnel op stage, en gewoon werken. Ze leren het best in eenomgeving die zo echt mogelijk is: de maatschappij.

Zulk onderwijs is arbeidsintensief en complex, dus duur.Scholen zullen van welke minister dan ook nooit genoeg geldkrijgen. Dus moeten scholen dat geld zelf gaan halen, het zelfbinnenhalen. Stel iemand aan die daar goed in is, geef hem ofhaar vrij, zijn of haar taak is alleen dat geld binnen te halen.Het rijk, de gemeente, de woningbouwcorporatie, hetbedrijfsleven, er is geld zat, maar je moet het zien te krijgen.Er is veel aandacht voor het vmbo, veel voor zwarte scholen, veelvoor integratie, veel voor schoolverlaters en criminaliteit envoor het verbeteren van buurten. Spring daarop in. Ik ben ervanovertuigd dat iedereen zijn steentje wil bijdragen aan wattenslotte de toekomst is - de jeugd van tegenwoordig.

Bij gebrek aan een betere term noem ik dit zelf maar, wel watambtelijk, een 'driesporenbeleid'. Ouders, onderwijs,maatschappij. Daarop moeten scholen zich richten. Ouders deschool binnen halen, het onderwijs verbeteren, zorgen voor stagesen werk in de buurt en ook verder weg, dieper de maatschappij in.Ik zie niet hoe het anders kan, niet zonder al die kinderentekort te doen, met alle gevolgen van dien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden