Ontslag dreigt voor honderden medewerkers Myspace

Amsterdam - De sociale netwerksite Myspace verkeert in grote problemen. De bezoekersaantallen en advertentieinkomsten zijn zo hard teruggelopen dat mogelijk de helft van de 1.100 werknemers moet worden ontslagen, meldt The Wall Street Journal.


Myspace (voorheen MySpace) was vijf jaar geleden nog een van de snelst groeiende websites ter wereld. Het mediabedrijf News Corporation van miljardair Rupert Murdoch telde in 2005 voor de sociale netwerksite 580 miljoen dollar neer (440 miljoen euro). Een jaar later sloot Myspace een advertentiecontract ter waarde van 900 miljoen dollar met de zoekmachine Google.


Sinds 2007 gaat het bergafwaarts met Myspace. De site verloor het pleit om de gunst van de internetgebruiker van Facebook, het sociale netwerk dat in zes jaar tot wereldmarktleider is uitgegroeid. Facebook heeft nu minstens 500 miljoen gebruikers, terwijl het aantal bezoekers van Myspace de laatste drie jaar is gehalveerd. Volgens het onderzoeksbureau comScore trok Myspace in november 54,4 miljoen unieke bezoekers in de Verenigde Staten, 15 procent minder dan een jaar geleden.


Facebook kan daarentegen bogen op een stijging met 50 procent tot 151,7 miljoen unieke Amerikaanse bezoekers. Volgens een ander internetonderzoeksbureau, eMarketer, zijn de advertentie-inkomsten van Myspace in 2010 met 37 procent gedaald. News Corp maakte bij de laatste kwartaalcijfers bekend dat de omzet van Myspace 70 miljoen dollar lager was dan een jaar eerder.


Eigenaar News Corp zit ontzettend met Myspace in zijn maag. Het mediabedrijf wil het zorgenkind graag verkopen, maar kopers van krimpende, zwaar verlieslijdende websites zijn begrijpelijkerwijs met een lantaarntje te zoeken. Murdochs onderneming heeft de winkeldochter onder handen genomen om haar aantrekkelijker te maken voor eventuele overnamekandidaten.


In 2008, toen het verval inzette, werden al zevenhonderd van de toen 1.800 personeelsleden ontslagen. Ook sloot Myspace toen zijn kantoor in Nederland, dat pas negen maanden daarvoor was opgericht.


In oktober 2010 kreeg de site een complete makeover. MySpace gaf de hopeloze concurrentiestrijd met Facebook op en werd door News Corp van sociaal netwerk getransformeerd in een 'social entertainment'-site. Myspace profileert zich nu als een site waarop mensen (hun ervaringen met) muziek, films, video's en games kunnen delen.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden