Ontroerende schets van oudoom

Diederik van Vleuten

* * * *


Velsen 'Ik gun jullie zo'n kist', zegt Diederik van Vleuten in zijn nieuwe voorstelling, het eerste soloprogramma dat hij maakt na jarenlange samenwerking met Erik van Muiswinkel. Daar werd wat groots verricht is bepaald geen standaard cabaretprogramma. Hij waarschuwt zelfs bij aanvang dat het over een VON'er gaat, een Volstrekt Onbekende Nederlander.


Van Vleuten schreef en speelt een komische en ontroerende voorstelling over het leven van zijn oudoom, een authentiek verhaal dat ook symbool staat voor wat Nederland in de 20ste eeuw heeft meegemaakt. Zijn inspiratie haalde hij uit een kist met spullen uit Nederlands-Indië die hij kreeg van zijn vader. In deze dekenkist zaten kaarten, foto's, boekjes en bovenal de memoires van oom Jan (1906-1989). In vier cahiers getuigt deze oudoom over zijn leven in de Oost, de beide wereldoorlogen, de politionele acties en hoe hij intussen de maatschappij totaal zag veranderen.


De cabaretier reconstrueerde een levensverhaal dat hij smakelijk en met gevoel voor detail navertelt. Door de ingetogen regie van Berend Boudewijn wordt het nergens een familieavondje dia's kijken.


Van Vleuten is deze avond zowel een bevlogen geschiedenisleraar, een trotse bewaker van het familie-erfgoed als een kritische cabaretier, en dat is een spannende combinatie. Moet hij als linkse jongen niet meer kanttekeningen bij dat koloniale verleden zetten?, vraagt hij zich hardop af. Uiteraard staat hij stil bij koloniale gebruiken die nu niet meer door de beugel kunnen. Hij spreekt zijn verbazing uit, maar oordeelt niet expliciet. Hij koppelt zijn verhaal soms aan de actualiteit, en dat zou hij vaker mogen doen, omdat het daarmee meer wordt dan een geschiedenisles.


Als Van Vleuten aanbelandt bij de oorlog en het Jappenkamp, rollen er tranen over de wangen van het publiek. Dan is goed voelbaar hoe verknocht de cabaretier aan zijn familiegeschiedenis is geraakt. Van Vleuten heeft van rijk materiaal een persoonlijke, maar toch universele voorstelling gemaakt. Dit project zou nog wel eens een staartje kunnen krijgen in de vorm van een biografie, maar voorlopig is het theater de plaats om van dit levensverhaal te horen.


Merijn Henfling


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden