Ontmoetingen

Werner Herzog heeft er geen problemen mee toe te geven dat hij in zijn documentaires, die hij liever ook geen documentaires noemt, weleens dingen in scène zet. 'Om dichter bij de kern te komen.'

Het lag welbeschouwd voor de hand dat Werner Herzog zich in de loop van zijn carrière meer en meer met de werkelijkheid zou gaan bezighouden. Hij mocht in zijn speelfilms graag de strijd verbeelden van individuen die zich er niet bij wensten neer te leggen dat hun plannen onhaalbaar waren (Fitzcarraldo), omdat de natuur dwars lag. Maar stilaan kwam hij erachter dat je die verhalen niet hoeft te verzinnen: ze liggen voor het oprapen. Kort nadat hij het ongelooflijke verhaal van de Grizzly Man had vastgelegd, kreeg hij toestem- ming op Antarctica te filmen. Ook al had hij te kennen gegeven niet, zoals alle andere filmers voor hem, op zoek te zijn naar ontroerende beelden van zeehonden en pinguïns. Die zitten er overigens wel in, net als onwaarschijnlijk mooie opnamen die ijsduikers maakten. Maar bovenal is Herzog geïnteresseerd in de beweegredenen van de mensen die zich vrijwillig terugtrekken op Antarctica, om met simpel werk de wetenschappers te ondersteunen, zoals de buschauffeur, de man die een groentekas bestiert en een klusjesman. Het zijn een ex-bankier, een filosoof, een linguist ('terechtgekomen op de enige plek ter wereld waar geen taal bestaat') en andere academici die meer dan dat wereldreizigers zijn voor wie, zoals een van hen zegt, het einde van de wereld eigenlijk nog niet ver genoeg is. Het levert amusante ontmoetingen op met niet zelden wereldvreemde individuen, gecombineerd met verbijsterende beelden. Zo is niet de waggelende verdwaalde pinguïn het hoogtepunt van de film, maar het optreden van twee gitaar spelende wetenschappers die een ontdekking vieren met een openluchtconcert op het dak van hun barak.


Encounters at the End of the World (Werner Herzog, 2007)


Canvas, 23.15-00.55 uur.


Waterworld

(Kevin Reynolds, 1995) Geflopte maar onderhoudende actiefilm waarin held Kevin Costner in een ondergelopen wereld (smeltende ijskappen) op zoek gaat naar het laatste stuk droog land. Om hem heen houden groepjes overlevenden zich staande op uit schroot opgebouwde atollen.


RTL 7, 20.30-23.05 uur.


The Godfather III

(Francis Ford Coppola, 1990) Het derde en minste deel van de peetvadertrilogie kent één grote verrassing. Coppola's dochter Sofia, toen nog tiener, dook in de film op als Mary, de dochter van maffiabaas Michael Corleone (Al Pacino). Winona Ryder was overspannen geraakt en had afgezegd, zodoende. Sofia, al eerder te zien geweest in piepkleine rollen in haar vaders films (Peggy Sue Got Married, The Cotton Club, Rumble Fish, The Outsiders), viel als actrice door de mand temidden van een sterrencast. Een geluk bij een ongeluk, want ze besloot daarop regisseur te worden en leverde in die hoedanigheid tot nu toe alleen nog maar pareltjes af.


Canvas, 20.40-23.15 uur.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden