Ontketende Cavendish vecht zich naar etappewinst nummer drie

Een lieve, charmante ploeg met een mooie boodschap. Zo werd Qhubeka, voorganger van Dimension Data, vorig jaar tijdens de Tour de France vooral gezien ook een fraaie etappezege van Steve Cummings kon daar niets aan veranderen.

Beeld ANP

Gretig schreven journalisten over die ploeg die als missie had om zo veel mogelijk gratis fietsen uit te delen onder de Afrikaanse bevolking, zodat de armen onder hen mobieler konden worden. Qhubeka was een attractie.

Hoe anders is dat dit jaar. De Tour is zes etappes onderweg en al de helft daarvan is gewonnen door Dimension Data, de nieuwe hoofdsponsor van de Zuid-Afrikaanse ploeg. De ploeg is er plots een geworden die meesprint om de winst en nu ook sportief volwaardig meetelt.

Dat is maar aan één man te danken: Mark Cavendish. De 31-jarige Brit is ontketend. Gisteren, in de licht aflopende finishstraat van Montauban, behaalde hij alweer zijn 29ste zege in de Tour de France. Daarmee passeert hij Bernard Hinault op de ranglijst van meeste Tourzeges ooit.

De herrijzenis van 'Cav' is even opmerkelijk als onverwacht. Vorig jaar haalde hij slechts één zege in de Tour, het jaar ervoor zelfs nul, vanwege een val tijdens de openingsetappe in Harrogate.

Record grote ronden

De ritzege van Cavendish donderdag was zijn 47e in de drie grote ronden (Frankrijk, Spanje en Italië). De Britse sprinter gaat op jacht naar het resultaat van de Italiaanse sprinter Alessandro Petacchi die 48 etappes won in de drie grootste rittenkoersen. Het record van Eddy Merckx (64) en de prestaties van Mario Cipollini (57) zijn nog ver weg.

Teleurstelling

Volgens zijn ploeggenoot Bernard Eisel ligt in die val in Harrogate de kiem voor de succesreeks van Cavendish. 'Hij wil laten zien dat hij nog altijd de beste sprinter ter wereld is. Door omstandigheden is dat er de laatste jaren niet van gekomen.'

Een van die 'omstandigheden' was het gebrek aan vertrouwen bij zijn ploeg Etixx-Quick-Step, waar Cavendish vorig seizoen werd bedankt voor bewezen diensten en werd ingeruild voor Marcel Kittel. Cavendish vertrok naar het veel kleinere Dimension Data. Een voorbode voor het einde van een tijdperk, zo leek het.

Mooi niet dus. Volgens directeur Jean-Pierre Heynderickx heeft Cavendish bij Dimension Data een warm nest gevonden. In dat klimaat, waarin hij bovendien ook nog eens de absolute ster is, gedijt hij het beste. En Dimension Data profiteert gulzig mee.

Over de charitatieve boodschap van Qhubeka gaat het nog steeds. Die wint alleen maar aan zeggingskracht door de huidige successen. Renners laten geen mogelijkheid onbenut om er aan te refereren.

'Nee, tijdens de sprint denk ik niet aan ons goede doel', zegt Eisel. 'Maar er zijn ook grote delen van de koers dat ik tijd genoeg heb om na te denken. Dan denk ik: hopelijk surfen zo veel mogelijk mensen naar onze website.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden