Consument

Ontevreden klant kan nu 'retourpinnen'

Klanten die een artikel terugbrengen naar de winkel kunnen voortaan het aankoopbedrag via de betaalautomaat aan de kassa weer terug op hun bankrekening gestort krijgen. Kledingzaak Score is de eerste winkelketen die de dienst aanbiedt, maakte de Betaalvereniging Nederland vandaag bekend.

Beeld anp

Nederlandse banken introduceren het 'retourpinnen' op verzoek van winkeliers. Volgens Detailhandel Nederland hoeven winkels daardoor minder wisselgeld in kas te hebben. Dat is veiliger voor winkelier, medewerker en klant, is de redenering. De dienst wordt nu alleen nog aangeboden aan winkeliers die klant zijn bij de Rabobank.

ABN Amro en ING volgen later dit jaar. Voor consumenten maakt het niet uit bij welke bank zij een rekening hebben. De enige voorwaarde is dat de aankoop oorspronkelijk ook met een pas is afgerekend.
'Het is heel eenvoudig. Stel je hebt een spijkerbroek gekocht en die wil je terugbrengen naar de winkel', legt een woordvoerster van de Rabobank uit.

'Dan steek je je bankpas in de betaalautomaat. De winkelier vult een wachtwoord in. Vervolgens bevestig jij het bedrag dat je terug moet krijgen en de volgende dag is het op je rekening bijgeschreven.'
Klanten krijgen van de winkelier een ondertekende retourpinbon mee als bewijs.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden