Ontevreden cliënten zadelen Riaggs op met slecht imago

Riaggs hebben een slecht imago. Mensen met psychische problemen vragen steeds vaker hulp buiten de Riagg om. Dat zegt P....

Van onze verslaggeefster

AMSTERDAM

Telefonische klachten over

Riagg-hulpverleners en hun behandelmethoden zijn bij de stichting toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Cliënten klagen voornamelijk over de gebrekkige informatievoorziening. Ze worden slecht op de hoogte gesteld van het behandelplan, de voortgang en het zicht op een afronding. Bovendien worden ze vaak niet op geïnformeerd over mogelijkheden voor vervolgbehandelingen of alternatieven.

Riagg-cliënten die ontevreden zijn over hun hulpverlener willen vaak de sporen van de behandeling uitwissen. Maar als ze inzage vragen in hun dossier, of hun medische gegevens willen kopiëren of vernietigen, worden ze volgens Anzion 'meestal met smoesjes afgescheept'. Daarmee komen hulpverleners in de geestelijke gezondheidszorg de informatieplicht in de wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO) slechts mondjesmaat na, is de conclusie van de stichting Pandora in het zojuist verschenen jaarverslag.

Wanneer het niet klikt met een hulpverlener, is het niet makkelijk om een andere toegewezen te krijgen. Daar komt nog bij dat Riaggs vaak een lange wachtlijst hebben, zowel voor een intake-gesprek, als tussen dit gesprek en de behandeling. Ook vinden patiënten het vervelend dat ze verplicht naar de

Riagg in hun regio moeten. 'Ze kunnen nergens anders heen', zegt Anzion. 'Als je niet gelukkig bent met de Riagg bij jou in de buurt, houdt het op. Tenzij je heel veel geld hebt, dan ga je naar een particuliere psycholoog. Maar dan ben je al gauw honderdtwintig tot honderdvijftig gulden per gesprek kwijt.'

Th. Festen, directeur van de Nvagg, het overkoepelend orgaan van de Riaggs, onderstreept dat het om instellingen gaat die onder de collectieve zorg vallen. 'Wij hebben met beperkingen te maken, daar kan niemand iets aan doen. Maar wat mij zorgen baart, is dat de informatievoorziening blijkbaar te weinig wordt nagekomen. Als dat zo is, betreur ik dat zullen wij ons dat ter harte moeten nemen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden