Onrustbarend alledaags

De rol van de moeder van Jeanne, een zeldzaam gewone huisvrouw, wordt gespeeld door


Catherine Deneuve,


de muze van regisseur André Téchiné. In ruim twintig jaar maakten de twee liefst zes films samen. Vóór La fille dur RER waren dat Les temps qui changent, Ma saison préferée, Les voleurs, Hôtel des Amériques en Le lieu du crime.


Het bericht was rond de afgelopen eeuwwisseling even wereldnieuws. Een Parijse jonge vrouw had aangifte gedaan van aanranding en verkrachting. De daders zouden door antisemitisme gedreven zijn. Kort erna bleek dat ze alles had verzonnen en zichzelf had verminkt. Voor de film die de Franse veteraan André Téchiné erover maakte, baseerde hij zich op een toneelstuk over het incident. Maar nergens en geen seconde is te zien dat we hier met een toneelverfilming te maken hebben; La fille du RER is in elke vezel film en niets dan film. Met ongekende souplesse en veel vaart componeert de meesterverteller een verhaal uit een reeks ogenschijnlijk losstaande scènes, rond Jeanne, het meisje uit de titel dat met haar moeder samenwoont in een blanke banlieu, en rond de familie van een advocaat die met haar te maken krijgt. Daarbij is het Téchiné minder te doen om de problemen en motieven die de aanleiding vormden voor de actie, dan om de alledaagse omstandigheden waaronder zo'n voornemen in iemands hoofd kan opkomen. Dat is een onrustbarende conclusie, die lang nadreunt. Niet in de laatste plaats door het indringende spel van Émilie Dequenne, die tien jaar eerder tamelijk overrompelend debuteerde als Rosetta in de gelijknamige film van de Waalse broers Dardenne.


La fille du RER (André Téchiné, 2009)


TV 5, 18.35-20.10 uur (Nederlands ondertiteld).


Schatjes!

(Ruud van Hemert, 1984) In het gezin van militair Peter Faber is het oorlog. Zoon (Frank Schaafsma) haat vader, dochter (Akkemay) haat moeder, moeder (Geert de Jong) haat dochter (heeft iets met de gemeenschappelijke tennisleraar te maken) en vader haat zoon. Dat leidt tot een reeks pesterijen die begint met urine in de whiskyfles en een condoom om de uitlaat. Maar wanneer op een ochtend de ouderlijke wekker met een knal uiteenspat, escaleert het tot een heuse oorlog. Regisseur Van Hemert bediende zich in zijn debuut van vette Amerikaanse stijlmiddelen en liet de Hollandse onderkoeldheid ver achter zich. Pakte goed uit.


RTL 8, 20.30-22.40 uur.


Red Dust

(Tom Hooper, 2004) Geslaagde film over de complexiteit van het werk van de Waarheidscommissie in Zuid-Afrika in de jaren negentig. Het leek simpel: wie schuld bekent, wordt vrijgesproken. Streep eronder. Red Dust laat zien dat dat in de praktijk nog niet zo eenvoudig was. Verzoening is zelden kosteloos. Een voormalige politieagent zoekt amnestie. Een slachtoffer en succesvol ANC-politicus wil dat voorkomen met hulp van advocate Hilary Swank. De spanning mag vooral het acteursensemble op zijn conto schrijven. Ze maken alle nuanceringen knap invoelbaar.


WDR, 23.15-01.00 uur (Duits nagesynchroniseerd).


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden