'Onnodige risico's bij vervoer gevaarlijke stoffen over spoor'

Bij het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor nemen vervoersbedrijven onnodige risico's. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in een vandaag gepubliceerd rapport naar aanleiding van een botsing tussen een reizigerstrein en een stilstaande goederentrein in Tilburg, maart vorig jaar.

Beeld anp

Bij die botsing ontstond een kleine lekkage in een wagon van de goederentrein. Deze werd vervolgens door de hulpdiensten door middel van bevriezing gedicht. De onderzoeksraad spreekt van beperkte gevolgen, maar wijst erop dat bij dit type ongevallen de gevolgen wel zeer ernstig kunnen zijn. 'Er is te weinig bewustzijn voor deze risico's', waarschuwt de OVV.

Duidelijke afspraken

Chemiebedrijven moeten volgens de OVV spoortransporten van gevaarlijke stoffen gaan behandelen als onderdeel van hun bedrijfsproces. Over de veiligheid van de transporten moeten duidelijke afspraken met vervoerders worden gemaakt. Oude reizigerstreinen moeten niet worden ingezet op trajecten waar ook gevaarlijke stoffen worden vervoerd, omdat die treinen niet goed zijn beveiligd.

Verder beveelt de OVV aan dat er in de achterste wagon van een goederentrein geen gevaarlijke stoffen meer mogen worden vervoerd. Zo kan worden voorkomen dat die bij een eventuele botsing vrijkomen.

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) neemt de aanbevelingen van de OVV ter harte, en gaat hierover met de sector in gesprek, zo laat zij donderdag weten. Volgens haar mpet de veiligheid altijd vooropstaan als het gaat om het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor, en dat vraagt om blijvende aandacht.

De onderzoeksraad adviseert onder meer dat goederentreinen in de achterste wagon geen gevaarlijke stoffen meer mogen vervoeren. Dat vindt Dijksma een 'zinvolle suggestie' die ze bij internationale instanties aan de orde zal stellen. Over een paar maanden stuurt ze een uitgebreide reactie op het rapport naar de Kamer. De VVD wil in ieder geval een debat met Dijksma over de kwestie. Spoorgoederenvervoerders moeten zich bewuster zijn van de risico's en moeten een hogere veiligheidsstandaard hanteren, vinden de liberalen.

De treinbotsing bij Tilburg vorig jaar. Beeld anp

Te beperkt

De NS laat in een reactie tegenover het ANP weten de aanbeveling niet over te nemen. Het aanbod op het spoor zou dan te beperkt worden, aldus de vervoerder. 'Wij willen flexibel kunnen omgaan met alles wat is toegestaan op de Nederlandse sporen. Anders wordt het wel heel beperkt wat je kunt inzetten', stelt een NS-woordvoerster. Zij benadrukt echter dat de aanbevelingen van de onderzoeksraad 'heel serieus' worden genomen.

Volgens de woordvoerster werkt de NS zelf momenteel aan een analyse om te kijken welke treinen op welke trajecten het best ingezet kunnen worden om de veiligheid te maximaliseren. Daarnaast wordt volgende maand sowieso een aantal oude treinen vervangen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden