OnLive: het einde van de game consoles?

Zou OnLive, nieuwkomer op de games-markt, de spelcomputeroorlog in één klap kunnen beëindigen?

Op de Game Developers Conference, een grote beurs voor ontwikkelaars van computerspellen in San Francisco, toont het bedrijf deze week haar nieuwe techniek om videogames te spelen op televisies, pc's en laptops, zonder de tussenkomst van een spelcomputer of dure videokaart. In plaats daarvan worden spellen live gestreamd van de servers van OnLive. Het enige dat je nodig hebt is een klein kastje (een soort aangepaste modem) en een speciale controller (die de bewegingen van de speler niet rechtstreeks naar het beeldscherm stuurt, maar verwerkt via de krachtige datacentra van OnLive).

Dienst
Spellen hoeven daardoor niet meer in de winkel te worden gekocht of te worden gedownload van internet. De speler betaalt voor de tijd die hij of zij in het spel doorbrengt. Met andere woorden: games worden dan een dienst in plaats van een product. Dat is slecht nieuws voor de grote spelontwikkelaars Nintendo, Sony en Microsoft, die het voornamelijk moeten hebben van de verkoop van games en spelconsoles. Ook de makers van videokaartten voor de PC zullen er niet blij mee zijn, want ook hun producten worden voor een groot deel verkocht aan de gamende gemeenschap.

Voor gamesproducenten biedt het nieuwe systeem echter nieuwe perspectieven, al was het alleen maar omdat het illegaal downloaden van games hiermee een stuk lastiger - zoniet onmogelijk - wordt. Diverse grote producenten, waaronder Electronic Arts, Codemasters en Ubisoft, hebben zich al achter het idee geschaard. Toptitels als Prince of Persia, Burnout Paradise, Mirror's Edge, Crysis (draait alsof het wordt gespeeld op een optimale pc), World of Goo en F.E.A.R. 2 zijn al in een filmpje getoond (zie onder).

Lag
De vraag is echter of het systeem echt gaat werken. Zullen de datacentra van OnLive de massale toestroom van het alsmaar groeiende aantal gamers wel aankunnen? Zijn de beelden wel vloeiend of treedt er zogenoemde lag op (vertragingen die voor kunnen komen als games online gespeeld worden)? De vrijgegeven beelden zien er veelbelovend uit en OnLive heeft al aangegeven dat de eerste tests succesvol zijn verlopen.

Maar de enige manier om zo'n massaal systeem goed te kunnen testen, is het simpelweg wereldwijd toegankelijk te maken en te kijken of de servers het aankunnen. Het is dus afwachten. Het netwerk moet aan het eind van het jaar operationeel zijn in de VS. Wanneer Europa volgt, is onbekend. Maar één ding lijkt vast te staan: áls het blijkt te werken, dan zal het een revolutie teweeg brengen in de gamesindustrie. Zo zal de vele jaren voortwoedende oorlog tussen de producenten van spelcomputers wellicht in één klap voorbij zijn.

Interview en beelden:

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden