Online uitbaten onder de plu van International Film Festival Rotterdam

Het IFFR presenteert een digitale distributiemethode voor onafhankelijke filmers. Voortaan kunnen filmers uit heel de wereld hun eigen werk online uitbaten, onder de paraplu van het Rotterdamse filmfestival.

IFFR Logo.Beeld ANP

Internet zou het filmers makkelijker moeten maken hun werk digitaal aan te bieden. Maar wie als eenling een film wil verkopen via de grote digitale platforms, stuit op tal van obstakels. Tiger Release, waarvoor het International Film Festival Rotterdam een samenwerking aangaat met het technologiebedrijf Infostrada, wil de krachten van onafhankelijke filmers bundelen. Die kunnen hun films, na vertoning op de aankomende festivaleditie in januari 2015, voortaan eenvoudig wereldwijd digitaal distribueren, onder de paraplu van het IFFR. Daarbij behouden de filmers te allen tijde grip op hun werk en wordt gerekend met een volgens het festival gunstig tarief.

'Het merendeel van de films die wij in Rotterdam vertonen heeft nog geen distributeur', zegt Janneke Staarink, zakelijk directeur van het IFFR. Bij Tiger Release gaat ongeveer vijftig procent van het bedrag dat een bezoeker voor een film betaalt direct naar de filmer, of rechthebbende. 'Hoger krijg je het nergens', zegt Staarink. De andere helft gaat naar de platforms en de technologieverstrekker, het Rotterdamse festival verdient er niks aan. 'Tiger Release is opgezet voor de filmers, wij hoeven daar zelf niet aan te verdienen.'

IFFR Vlaggen.Beeld ANP

Middels de software van Infostrada Creative Technology, dat soortgelijke diensten aanbiedt voor de filmstudio's, zullen de Rotterdam-films te zien zijn via verschillende grote video on demand platforms, waaronder iTunes, Vimeo en Google Play. Commercieel directeur Karel van der Flier zal met een team van collega's namens Infostrada aanwezig zijn op het festival om geïnteresseerden uitleg te bieden over de mogelijkheden. 'Een breed aanbod is voor ons van belang', zegt hij. 'Daarbij hebben we deze club filmers absoluut nodig.'

Staarink wil de nieuwe dienst eerst bespreken mét de filmers en producenten, op het aankomend festival, voor Tiger Release operationeel wordt. 'Wij gaan niemand pushen. Volgens ons is het een superaantrekkelijk aanbod, want je kunt dit als filmer zelf niet voor elkaar krijgen.'

Infostrada zal de films ook digitaal beheren en, desgewenst, digitaal versturen naar internationale festivals, voor vertoning. Van der Flier: 'De kracht van het systeem is dat de controle volledig bij de filmmaker en rechthebbende ligt. Ze kunnen zelf kiezen welke platforms ze activeren, in welke internationale territoria en wanneer.' Wie verwacht in bepaalde regio's nog tot een eigen distributiedeal te komen, mogelijk ook in de filmtheaters, kan complete landen en werelddelen eenvoudig (tijdelijk) uitsluiten. En als er een award wordt gewonnen, op een festival als dat van Rotterdam, valt die aandacht direct online te kapitaliseren. Staarink: 'Ik verwacht dat we een half jaar na het festival echt beginnen, zodra we een bulkje films hebben.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden