Nieuws Blendle

Online kiosk Blendle stapt af van losse artikelen en gaat alleen verder met Premium-abonnees

Online kiosk Blendle is van plan te stoppen met het zogenaamde ‘micropayments’-model, waarbij losse artikelen van kranten en tijdschriften voor een klein bedrag worden aangeboden. Het gaat alleen verder met het Premium-model. 

Blendle stapt af van losse artikelen Beeld ANP

Premium-abonnees hebben vanaf dinsdag toegang tot tijdschriften in het geheel – tot dusver waren dit enkele artikelen per uitgave. Van aangesloten kranten, zoals de Volkskrant, biedt Blendle de opvallendste stukken aan, zoals nu al het geval is.

Dat zegt mede-oprichter en ceo Alexander Klöpping (32) tegen de Volkskrant. ‘We hebben beide modellen naast elkaar gebruikt en zagen dat Premium-gebruikers Blendle drie keer zoveel gebruikten. Ze geven gemiddeld meer geld uit en zijn tevredener, blijkt uit eigen onderzoek.’ Gebruikers hebben nog twee maanden om hun tegoed op te maken.

Waarom stoppen met micropayments? Waarom niet én én? Ten eerste, zegt Klöpping, omdat het gebruik van beide modellen verwarring schiep. ‘Premium-gebruikers wisten niet welke artikelen nou bij hun abonnement waren inbegrepen.’ Ook de kosten speelden een rol.

Om winst te maken, heeft Blende 100 duizend Premium-abonnees nodig; momenteel zijn dat er 60 duizend. De recentste jaarrekening van Blendle, die van 2017, vermeldt een verlies van 2,6 miljoen euro. Maar dankzij verschillende investeringen (Postcode Loterij-oprichter Boudewijn Poelmann investeerde in 2018 4 miljoen euro) hoeft Blendle zich geen zorgen te maken. 

De koerswijziging is gewaagd, want de micropayments leveren uitgevers vooralsnog de meeste inkomsten op. ‘Maar we gaan de micropayments-gebruikers een aanbieding doen en verwachten dat veel van hen daardoor zullen overstappen naar Premium’, zegt Klöpping in het Blendle-kantoor bij Utrecht Centraal. ‘Dat zal uitgevers op termijn nog meer geld opleveren, verwachten wij. En als dat tegenvalt, maken we een heroverweging.’ Premium kost 10 euro per maand.

De Persgroep, uitgever van onder meer de Volkskrant, het AD, Trouw en Het Parool, is de grootste leverancier van Blendle. Over de nieuwe voorwaarden moeten beide partijen nog onderhandelen.

Het lijkt niet verleidelijk een abonnement op een tijdschrift te nemen of te houden als het ook geheel via Blendle te lezen is. Toch waren uitgevers enthousiast, zegt Klöpping. ‘Veel mensen zijn fan van een titel en zullen daar een abonnement op houden. Maar een veel grotere groep zal zich er nooit op abonneren. Via Blendle verdienen uitgevers toch nog geld aan hen.’

Aanvullingen & verbeteringen

In een vorige versie stond dat de VARAgids, Elsevier Weekblad en Filosofie Magazine in het geheel te lezen waren via Blendle Premium. Dat klopt niet. Blendle is nog met de uitgevers daarvan in onderhandeling.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden