Onhebbelijkheden

Amerikaanse tragikomedie van de kleine maar fijne soort, die geheel onterecht niet in de Nederlandse bioscopen werd uitgebracht. Geen wonder dat veertiger John al zeven jaar geen relatie meer heeft gehad: hij spreekt meisjes met wel erg lullige openingszinnen aan ('Is dit de rij voor de wc?') of praat zo plompverloren over zijn depressiviteit en eenzaamheid dat hij hen ook met die eerlijkheid afstoot. Wanneer zijn tactieken warempel tóch succes hebben en de charmante Molly opeens met hem aanpapt, blijkt John over nog veel meer lastige karaktereigenschappen te beschikken. Een groot gebrek aan vertrouwen, de neiging alles veel te snel te willen, een onmiskenbaar talent zich aan een vrouw op te dringen, John heeft het allemaal. Bleef het daar maar bij; Johns onhebbelijkheden vallen in het niet bij de al dan niet gespeelde angstaanvallen, gedragsstoornissen en manipulatieve spelletjes van Molly's 21 jaar oude zoon Cyrus, die bij haar in huis woont en haar voor zichzelf wil houden.


De gebroeders Duplass schreven Cyrus met John C. Reilly in gedachten: niemand anders zou het hoofdpersonage kunnen spelen wat hen betreft, en daarom heet hij ook in de film John.

De meeste Amerikaanse komedies zouden deze premisse hebben aangegrepen voor een stortvloed aan ongein en karikaturen. Gelukkig weten regisseurs/scenaristen Jay en Mark Duplass die valkuil handig te omzeilen. Cyrus' maniakale en psychopathische trekken worden weliswaar goed uitgespeeld - fantastisch is bijvoorbeeld de scène waarin hij met loden gezicht aan John zijn nieuwste techno-metalcompositie voorspeelt - maar de ernst achter de grappen blijft voelbaar. Met dank ook aan acteurs John C. Reilly en Jonah Hill, die helemaal opgaan in de gebreken van hun personages en hen daarmee menselijk, gelaagd en onverbeterlijk sympathiek maken. Mooie rollen ook voor Marisa Tomei als Molly en Catherine Keener als Johns ex-vrouw Jamie.


Cyrus (Jay en Mark Duplass, 2010)

RTL8, 20.30-22.15 uur

Black Hawk Down

(Ridley Scott, 2001) 'Reconstructie' van de slag bij Mogadishu. In de openingsbeelden wordt gesteld dat de film is gebaseerd op werkelijke gebeurtenissen en ook de frequent in beeld verschijnende tijd- en plaatsbepalingen benadrukken het waarheidsgehalte. Onder leiding van Amerikaanse soldaten wordt in Somalië in 1992 voedsel verdeeld onder de hongerende bevolking: burgeroorlog en wrede krijgsheren hebben duizenden slachtoffers gemaakt. Als de allerwreedste, Mohamed Farrah Aideed, een aantal Pakistaanse leden van de vredestroepen vermoordt en de Amerikanen bedreigt, achten de Verenigde Staten het tijd in te grijpen. Dat gaat mis: op 3 oktober 1993 lopen de Amerikaanse soldaten in een hinderlaag. Wat volgt is een twee uur durende veldslag, intens (à la Saving Private Ryan) in beeld gebracht door voormalig commercialmaker Scott. De twee Black Hawk-helikopters storten spectaculair neer; kogels, granaten en ledematen vliegen in het rond. Oorlog is de hel op aarde, zoveel wordt duidelijk. Het Amerikaanse leger sponsorde de film volop, dus wat niet in het plaatje past, wordt weggemoffeld of aangepast. Het indringendste beeld van wat er werkelijk gebeurde, van een dode Amerikaanse soldaat die door de Somaliërs door de straten van Mogadishu wordt gesleept, ontbreekt. Dat de Amerikanen vrouwen en kinderen in gijzeling namen, blijft onvermeld.


RTL7, 23.00-2.01 uur

Final Analysis

(Phil Joanou, 1992). Verrassende thriller waarin psychiater Richard Gere ten prooi valt aan de duistere spelletjes van patiënte Uma Thurman, haar zus Kim Basinger en dier psychopatische echtgenoot Eric Roberts. Met zijn doortrapte personages en dubbele bodems is Final Analysis gefundenes Fressen voor wie zijn films graag noir en hitchcockiaans heeft.


BBC1, 0.35-2.40 uur

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden