Ongelukken op Betuwelijn hebben grote gevolgen voor omgeving

Bij treinongelukken op de Betuweroute zijn de gevolgen voor de omgeving groter dan elders, omdat de spoorlijn pal naast de autosnelweg A 15 en naast de Waal en de Merwede ligt....

Van onze verslaggeefster

DEN HAAG

Deze nadelen van bundeling van infrastructuur worden nog nauwelijks onderkend, aldus een rapport van de TU-Delft over de veiligheid van de Betuweroute. Het is geschreven in opdracht van de Raad voor de Verkeersveiligheid en de Spoorwegongevallenraad. Minister Jorritsma stuurde het vrijdag naar de Tweede Kamer, die maandag debatteert over de verkeersveiligheid.

Volgens het onderzoek lopen ook de bewoners van de stedelijke gebieden waar de trein doorheen rijdt meer risico's. Het gaat om Papendrecht, Sliedrecht, Hardinxveld-Giessendam, Gorinchem, Tiel en Zevenaar. Het milieu in het rivierengebied kent al aanzienlijke risico's door het transport van gevaarlijke stoffen over de Merwede en Waal en de A 15, aldus het rapport. De intensiteit van het verkeer zal daar nog toenemen.

'Transportcorridoren', de bundeling van wegen, spoorwegen en vaarwegen, zijn gekozen om zoveel mogelijk ruimte te sparen. Uit het rapport blijkt dat dit concept desastreuze gevolgen kan hebben voor de leefbaarheid van een gebied. 'De nauwe koppeling van de Betuwelijn met de A 15 kan onvoorziene gevaren en cumulatieve effecten met zich meebrengen. Men zal het voor de leefbaarheid als afgeschreven gebied beschouwen.'

Bij de Betuwelijn is het aspect veiligheid onderbelicht. Als men daar wel oog voor krijgt, wordt het verschoven naar de uitvoeringsfase. 'Het is echter al wel duidelijk dat de kosten voor het instandhouden van reddings- en hulpverleningsdiensten gedurende de levensduur van de Betuweroute (geschat op honderd jaar) een substantieel deel van het geheel van de kosten uitmaken.' Volgens het rapport moet voor het vervoer van gevaarlijke stoffen worden gekozen voor een pijpleiding of een ondergrondse Betuwelijn.

De Betuwelijn is door dr ir J. Stoop van de TU-Delft als voorbeeld genomen. Daarnaast schreef hij ook het rapport Veiligheids Effect Rapportage, een manier om vooraf de veiligheidsaspecten van grote projecten te bekijken.

Als Rotterdam ooit overgaat tot aanleg van Rotterdam Airport, is de kans op opgelukken daar zeer groot, alus dit rapport. De ondergrondse autoweg komt bovengronds vlak bij de startbaan. Aan de oostzijde is een metro en een station van de toekomstige hoge-snelheidslijn gepland. Bij westenwind ligt de meest kritieke fase van de vlucht, de landing, pal boven de autoweg en het station.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.