Onfrisse thriller

Dirty Pretty Things

(Stephen Frears, 2002) De Brit Stephen Frears leerde het vak, sinds eind jaren zestig, bij de tv. Als filmmaker brak hij door in de jaren tachtig, onder meer met Sammie and Rosie get Laid, dat zich net als het vijftien jaar later gemaakte Dirty Pretty Things afspeelt in multiculti Londen.


De openingsscène van Dirty Pretty Things mag er zijn. Op een Londense luchthaven spreekt hoofdpersoon Okwe, een snorder, voorzichtig potentiële klanten aan. Even later levert hij bij het kantoortje de sleutels in bij degene die na hem plaatsneemt in de illegale taxi. Wanneer hij de baas het verdiende geld wil geven, maant deze hem mee naar achter te komen. Daar laat hij zijn broek zakken. Okwe trekt een vies gezicht, zakt op zijn knieën en... constateert een druiper. Glimlachend dicteert hij het medicijn dat zijn baas zal moeten slikken.


Alle benodigde informatie en problematiek zit in die ene scène, die ons bovendien even op het verkeerde been zet. We bevinden ons in het illegalencircuit van Londen, waar continu gewerkt wordt en waar iedereen iedereen diensten verleent. En, belangrijkste van alles: Okwe is behalve taxichauffeur eigenlijk arts. Dat laatste weten ze nog niet in het hotel waar hij ook werkt ('Ik hou niet zo van slapen', doet hij zijn medemens geloven) als nachtreceptionist. Maar als hij op een nacht een mensenhart in een wc-pot vindt, blijkt al snel zijn medische kennis.


Dat mensenhart staat voor bijzonder onfrisse praktijken, waarbij een bekwame arts goed van pas zou komen. Maar daarvoor bedankt Okwe. 'Ai', zegt een goede vriend, 'niets zo gevaarlijk als een rechtschapen mens.' Het is het begin van een verhaal dat tegelijk als thriller, als illegalendrama en als lovestory wordt afgewikkeld. Dat is misschien wat veel van het goede - reden waarom de film destijds wisselend werd ontvangen - maar op het kleine scherm werkt het goed. Zoals ook het aangezette acteren op tv de film eerder goed dan kwaad doet.


You've Got Mail

(Nora Ephron, 1998) Na de succesvolle romantiek van Sleepless in Seattle (1993) ging het trio makers vijf jaar later op herhaling: regisseur-scenarist Nora Ephorn en de acteurs Tom Hanks en Meg Ryan. Het verhaal leunt op Ernst Lubitsch' klassieker The Shop Around The Corner (1940) met James Stewart en Margaret Sullavan. Hanks en Ryan zijn beiden boekhandelaar en dol op e-mailen, wat ze met elkaar doen zonder van elkaar te weten wie ze zijn. Als ze professioneel dan tegenover elkaar komen te staan, ligt het vervolg voor de hand. Dat verrast dan ook niet, maar het knappe van Ephron is dat ze dit soort niemendalletjes altijd bijzonder aangenaam weet vorm te geven, zodat kijken ernaar geen moment verveelt.


Net 5, 20.30-23.00 uur.


Election

(Alexander Payne, 1999) De films van de lekker dwarse Amerikaanse filmmaker Alexander Payne zijn moeilijk grijpbaar. Hij maakt ogenschijnlijke genrefilms, waaraan altijd iets schuurt of wringt. Beroemd werd hij met Sideways, over twee vrienden die een melancholieke wijnreis beleven. Die komedie was aanzienlijk minder vrolijk dan een komedie normaal gesproken is. Niet lang voor Sideways maakte Payne het even lastig te duiden Election. Daarin is Reese Witherspoon een pittig ambitieuze leerling van een Amerikaanse slaapstadschool die voorbestemd lijkt voorzitter van de leerlingenraad te worden. De privéproblemen van haar leraar Matthew Broderick en die van andere kandidaat-voorzitters spelen daarnaast ook een rol en vechten om de aandacht van de heen en geslingerde kijker, die verbaast constateert dat er ondanks de aanzetten van met name Witherspoon uiteindelijk niet zo veel valt te lachen om een komedie met zo'n wrange ondertoon.


Net 5, 02.45-04.30 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden