Onevenwichtig drama

Lord of War begint met een even virtuoze als opzichtige aanklacht tegen de wapenindustrie. De camera lijkt als een vlieg aan een kogel te kleven, wanneer die door arbeiders in een met cyrillische tekens bedrukte kist wordt gestopt. Als die kist weer opengaat, zijn we met een vrachtschip ergens in Afrika beland. Van het vrachtschip verhuist de kogel naar iemands munitiegordel en aan het einde van de achtbaanrit wordt hij in het hoofd van een kindsoldaat geschoten die de toeschouwer nog net kan aankijken voordat hij het loodje legt. Deze openingsscène zegt alles waar de vervelende voice-over van Nicolas Cage, alias wapenhandelaar Yuri Orlov, nog eens twee uur voor nodig heeft.


Aan de hand van Orlov, die zijn gezin steeds lastiger kan wijsmaken dat hij hout verkoopt, wil regisseur-scenarist Andrew Niccol (schrijver van onder meer The Truman Show) de toeschouwer wakker schudden. Kijk, zegt hij, dit gebeurt en we moeten er iets tegen doen. De Verenigde Staten, zo valt in de aftiteling te lezen, zijn niet enkel een van de belangrijkste leden van de Verenigde Naties, maar ook de grootste leverancier van wapens en oorlogstuig. Een standpunt dat het regisseur Niccol onmogelijk maakte de film in Hollywood te maken, en dat dit door Amnesty International gepromote, wat onevenwichtige actiedrama soms het karakter van een activistisch pamflet geeft.


Lord of War, (Andrew Niccol, 2005)


BBC 1, 0.35-2.30 uur.


Music and Lyrics

(Marc Lawrence, 2007) Romantische komedie over de voormalige popster Alex Fletcher die is gestrand in het circuit van retroconcerten en schoolreünies. Wanneer Fletcher de opdracht krijgt een hit te schrijven voor popster Cora, roept hij de hulp in van het meisje dat bij hem de planten water geeft (Drew Barrymore). Die samenwerking levert een hoop gedoe op, waarbij Alex moet kiezen tussen commercieel gewin en integriteit. In de regie van Marc Lawrence doet het er niet toe welke kant het opgaat, zo gaat dat bij vermakelijke niemendalletjes die het moeten hebben van de ster en de sfeer. Vooral tijdens het eerste deel van de film valt er te genieten, als vrolijk wordt geknipoogd naar de jaren tachtig en Grant op zijn best is.


Net 5, 20.30-22.40 uur.


The Hot Chick

(Tom Brady, 2002) In het allesbehalve subtiele The Hot Chick speelt Rob Schneider een onsmakelijke dief die door een eeuwenoude vloek van lichaam verwisselt met een lekkere cheerleader. Met een schier oneindige reeks homofobe grappen en grollen tot gevolg. Voor wat het waard is: Schneiders moeder doet mee als scheidsrechter in een cheerleaderwedstrijd en producer Adam Sandler is eveneens even te zien, als de drummer in de Afrikaanse winkel.


Veronica, 20.30-22.35 uur.


Ace Ventura: Pet Detective

(Tom Shadyac, 1994) Jim Carrey zoals de meesten hem kennen: een hysterische, energieke mafkees. Carrey speelt in deze grote hitfilm een vrolijke detective. Zijn specialisatie is het opsporen van vermiste huisdieren. Wordt vanavond meteen gevolgd door het vervolg uit 1995, dat niet zo grappig is, maar wel met een mooie parodie op Cliffhanger begint. Overigens werd de formule in 2009 met Ace Ventura: Pet Detective Jr. op nog kinderlijker niveau verder uitgemolken.


RTL 7, 20.30-22.10 uur.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden