nieuwsconcert wereldsterren

One World: gedenkwaardige muzikale groepsknuffel voor een wereld in nood

Ingetogen en bij vlagen dramatisch: One World voorzag deze coronacrisis van een passende soundtrack.

Lady Gaga, met achter zich Burna Boy, Billie Eilish, John Legend en Andrea Bocelli.Beeld Getty

Al zijn de humanitaire rampen nauwelijks met elkaar te vergelijken: het benefietconcert One World, dat in de nacht van zaterdag op zondag wereldwijd werd uitgezonden, was op voorhand al gespiegeld aan het legendarische Live Aid uit 1985, dat de hongersnood in Ethiopië moest lenigen. En inderdaad: ook tijdens One World traden de grootste popsterren van de wereld op om een ramp onder de aandacht te brengen en geld op te halen. Maar daar hielden de overeenkomsten op.

Werd Live Aid gehouden in twee stampvolle stadions, met uitbundige liveshows van daverende rockbands: bij One World werd het publiek noodgedwongen toegelaten tot huiskamers en achtertuintjes van artiesten, die uit nood geboren en dus in thuisisolatie maar weer achter de piano kropen, zoals ze de afgelopen weken al een paar keer eerder hadden gedaan voor vergelijkbare benefietshows. De toonzetting was ingetogen en bij vlagen dramatisch. One World voorzag deze coronacrisis van een passende soundtrack.

Het twee uur durende huiskamerfestival werd gepresenteerd door drie Amerikaanse talkshowhosts van grote kabelstations: Jimmy Kimmel, Jimmy Fallon en Stephen Colbert. Met een meestal zeer bescheiden grapje werd iedere tien minuten een nieuwe artiest aangekondigd, en vloog het publiek dus via het keukenraam naar binnen bij John Legend, Sam Smith, Jennifer Lopez en  Sir Elton John.

Achter de piano

En zo kroop de wereld steeds met al die artiesten achter de piano – het instrument waarop een popwereld in isolatie kennelijk is aangewezen. Soms was het even doorbijten, bijvoorbeeld toen Elton John zich vanaf een basketbalveldje achter zijn huis zette aan I’m Still Standing. Het klonk gruwelijk, maar de roze bril van John maakte veel goed: de kijkers waren na een overdaad aan beelden van afgepeigerde artsen met mondkapjes ook toe aan enig optimisme.

Mooi was een ode van Stevie Wonder aan de onlangs overleden soulzanger Bill Withers. Zijn Lean on Me paste natuurlijk ook naadloos bij de oproep tot solidariteit van de organisatoren: Lady Gaga en de armoedebestrijdingsclub Global Citizen. Met de Beatles-hit Lady Madonna bracht Paul McCartney een eerbetoon aan zijn moeder Mary, die verpleegkundige was. McCartney deed een oproep aan alle wereldleiders: ‘We moeten de zorgsector na deze crisis beter en sterker maken.’

Daarna schoof de camera aan bij Eddie Vedder van de band Pearl Jam, die zich aan een oud traporgel had gezet in een kleine gebedsruimte, inclusief brandende kaarsen. Hij zong het prachtige nummer River Cross van de net verschenen plaat Gigaton, en dat toepasselijke lied zou nu zomaar een strijdlied in deze pandemie kunnen worden. Aangrijpend was ook de uitvoering van Sam Cooke’s A Change is Gonna Come, door zangeres Lizzo. En toch ook de vanuit vier huiskamers aan elkaar geknoopte vertolking van You Can’t Always Get What You Want, door de Rolling Stones zelf.

One World: Together at Home richtte de lens ook op ontelbaar veel hulporganisaties, die allemaal bedankt moesten worden. Op artsen en epidemiologen, maar ook de medewerkers van supermarkten en voedselbanken. Ontroerend was een kort interview met een Italiaanse verpleegster, die met een selfie van haar doodvermoeide en door mondkapjes verwonde gezicht óók het gezicht werd van de crisis in de zorg. Het haalde de vaart natuurlijk wel uit dit festival, dat ook daarom nooit een festival werd.

Toch was One World gedenkwaardig, vooral ook vanwege de twee mooiste optredens in het laatste kwartier van de show, van twee nieuwe popgrootheden. Billie Eilish probeerde de moed erin te houden met een intiem gezongen Sunny, van de soulzanger Bobby Hebb. En Taylor Swift gaf een vervolg aan die boodschap van hoop met haar puntgaaf gezongen liedje Soon You’ll Get Better, alleen achter de piano. Daarmee werd One World precies wat initiatiefneemster Lady Gaga had gehoopt: een groepsknuffel voor een wereld in nood. Wat het festival buiten dat sentiment heeft opgeleverd aan financiële donaties, wordt later bekendgemaakt.

Hoe staat het ervoor met de Nederlandse podia, musea en filmdistributeurs, na vier weken stilstand? De Volkskrant legt een vinger aan de pols.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden