Onderzoek

EVELIEN FLINK

Van kinds af aan wordt ons geleerd om netjes onze excuses aan te bieden wanneer we iets fout doen. 'Sorry dat ik je barbiepop heb onthoofd.' 'Sorry dat ik je laatste biertje heb opgedronken.' 'Sorry dat ik je moeder heb achtergelaten bij het postkantoor.' Hartverwarmend, toch? Helaas blijkt nu uit onderzoek van de Reputatiegroep dat excuses vaker op weerzin stuiten dan op waardering. Het bureau onderzoekt jaarlijks de verontschuldigingen die opvallende aandacht krijgen in de Nederlandse pers. En wat blijkt uit de Sorrylijst van 2011? Maar liefst vier op de vijf (!) verontschuldigingen werd negatief ontvangen door pers en publiek. Zoals de excuses van Ajax-hooligan Wesley, voor zijn 'domme daad'. Of het mea culpa van NS-directeur Bert Meerstadt, die de problemen op zijn spoor wijdt aan een ouder type rails dat niet bestand is tegen de zomerhitte. Maar de titel 'Minst Gewaardeerde Spijtbetuiger van 2011' is toch echt voor frauderend wetenschapper Diederik Stapel. (Daar kan geen doctorstitel tegenop, toch Diederik?) Maar goed, hoe bewaren we de lieve vrede dan wel? Volgens de onderzoekers zeggen daden meer dan woorden. Wat voor daden zij precies bedoelen, wordt helaas niet helemaal duidelijk. Is een bloemetje geven bijvoorbeeld genoeg Hier op Kantoor nemen we geen risico: gewoon nooit spijt hebben. Dat levert toch geen ene fluit op, sorry dat we het zeggen. Oh nee.

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden