Onderzoeksraad voor Veiligheid waarschuwt opnieuw voor onveilige situaties Schiphol: 'Grens voor veilig vliegen is echt in zicht'

Een jaar na het verschijnen van een kritisch rapport vraagt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) opnieuw om meer aandacht voor onveilige situaties op luchthaven Schiphol. Het ergert de Raad dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de luchthaven weinig met de waarschuwingen hebben gedaan. Vanuit Den Haag klinken verontruste reacties.

Beeld ANP

‘De grens voor veilig vliegen is echt in zicht. Dat punt hebben we ook vorig jaar al gemaakt’, aldus een zegsman van de OVV. Gek genoeg werd volgens de Raad het rapport door het ministerie en Schiphol juist gebruikt om te benadrukken dat er op Schiphol geen onveilige situaties zouden zijn. ‘Dat vonden we heel frappant. Het doet geen recht aan de inhoud van het rapport’, aldus de woordvoerder.

Het onderzoek werd vorig jaar ingesteld, omdat er bij herhaling incidenten waren op de luchthaven. Het ging daarbij om vliegtuigen die bij landen en opstijgen te dicht op elkaar zouden zitten. Doordat actie op het rapport uitblijft, blijven de veiligheidsrisico’s volgens de OVV ‘reëel en actueel’. Op 28 maart moest een vliegtuig nog een landing afbreken, omdat het op een niet toegestane afstand kwam van een op een kruisende baan opstijgend toestel. De OVV wil daarom een ‘fundamentele discussie’ over de veiligheid op de luchthaven. 

In het rapport van vorig jaar haalde de OVV hard uit naar toenmalig staatssecretaris Dijksma (PvdA) van Infrastructuur en Milieu. Maar ook huidig verantwoordelijk minister Van Nieuwenhuizen (VVD) heeft vooralsnog geen aanstalten gemaakt de discussie te voeren waar de Raad nu om vraagt.

In een reactie op de oproep van de Onderzoeksraad laat de minister weten veiligheid op Schiphol voorop te stellen. De minister wil de luchthaven en de luchtvaartsector aansporen werk te maken van de aanbevelingen in het rapport. De sector sluit zich daarbij aan en vindt nu ook dat er maatregelen nodig zijn om de veiligheid van Schiphol te verbeteren.

Maar partijen in de Tweede Kamer zijn er niet minder ongerust om. Suzanne Kröger, Kamerlid voor GroenLinks, vindt dat de minister nu te weinig doet aan de veiligheid. ‘De Onderzoeksraad geeft een duidelijke waarschuwing af, maar de minister neemt dit niet serieus omdat de groei van Schiphol boven alles gaat’, laat ze op Twitter weten.

Zowel oppositie- als coalitiepartijen willen daarom het onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer. ‘Schiphol zit tegen de grens aan, groei op korte termijn is niet verantwoord. Dit moet op de agenda voor een debat over veiligheid luchtvaart. Safety first’, schrijft D66-Kamerlid Jan Paternotte op Twitter.

Om de veiligheidsrisico’s op Schiphol te beperken, werd in 2008 een wettelijk plafond van 500 duizend vluchten vastgesteld. Vorig jaar zat de luchthaven net onder deze norm. Maar de OVV waarschuwt dat een wettelijke norm niet genoeg is om de veiligheidsrisico’s weg te nemen. De Raad wijst erop dat jaarlijks duizenden vluchten niet mee worden gerekend voor het wettelijk plafond, maar dat deze wel meetellen voor de veiligheid van het vliegverkeer en de omgeving van de luchthaven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.