Update

Onderzoeksraad: Vliegveiligheid Schiphol in gevaar

De vliegveiligheid op Schiphol is in gevaar door de sterke toename van het aantal vogels rondom de luchthaven. Radarschermen van luchtverkeersleiders tonen evenmin waar hoge obstakels zoals torens staan in de buurt het vliegveld. Minister Melanie Schultz moet 'voortvarend regie en maatregelen' nemen bij het terugdringen van de risico's.

Toestellen van KLM aan de pier op Schiphol. © ANP

Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) vandaag in het rapport 'Noodlanding na vogelaanvaring'.

Hoewel de kans op een botsing met een toren erg klein is, zijn de eventuele gevolgen niet te overzien. Het risico is daarom 'onaanvaardbaar hoog', stelt de raad.

Ganzen fors verminderen
Volgens de raad komen botsingen tussen vogels en vliegtuigen geregeld voor, vooral tijdens de start en landing. Omdat het aantal ganzen nog steeds blijft toenemen, moet nu 'snel en doortastend worden opgetreden'. De rijksoverheid moet daarin sterker de leiding nemen. Het is vooral noodzakelijk om het aantal ganzen fors te verminderen. Minister Schultz van Infrastructuur & Milieu moet daarom meer maatregelen nemen om het risico dat (grote) vogels in vliegtuigmotoren vliegen op korte termijn terug te dringen. Overigens beheert staatssecretaris Joop Atsma de portefeuille Luchtvaart.

Noodlanding
De Onderzoeksraad deed het onderzoek naar aanleiding van een noodlanding van een Boeing van Royal Air Maroc vorig jaar zomer. Het vliegtuig kwam tijdens de start in botsing met een groep ganzen. De linkermotor raakte daardoor zwaar beschadigd en er ontstonden problemen met het landingsgestel.

De piloot besloot een noodlanding in te zetten, maar volgde niet de daarvoor geldende richtlijnen. De Boeing vloog daardoor te laag over dichtbevolkt gebied. De piloten en de luchtverkeersleiding hadden niet door dat het toestel op 1 kilometer afstand aan de rand van Haarlem een 145 meter hoge toren passeerde. Het toestel vloog bij het passeren van die toren op een hoogte tussen de 115 en 145 meter.

Overigens overleggen overheid en maatschappelijke organisaties al langer hoe ze de ganzenpopulatie rond Schiphol kunnen terugdringen.

130 vliegtuigen in botsing
Zeker 130 vliegtuigen zijn vorig jaar rondom de luchthaven Schiphol in botsing gekomen met vogels. Dat blijkt vandaag uit recente cijfers van de afdeling Bird Control van het vliegveld. Op Schiphol landden en vertrokken vorig jaar in totaal circa 400.000 vliegtuigen.

Dat gebeurt voornamelijk tijdens de start en landing. Een dergelijk incident zorgt vooral voor gevaar als een vogel - bijvoorbeeld een gans - in de vliegtuigmotor terechtkomt. Uit cijfers van SOVON Vogelonderzoek Nederland blijkt dat vier tot zeven keer zo veel ganzen voorkomen als 10 jaar geleden. Exacte cijfers zijn moeilijk te geven omdat het afhankelijk is van de maand waarin de telling plaatsvindt.

Probleem oplossen
De noodlanding die het toestel van Royal Air Maroc vorig jaar zomer heeft moeten maken geeft maar weer eens aan dat de groeiende ganzenpopulatie een probleem is dat we op moeten lossen. Dat heeft staatssecretaris Joop Atsma vandaag gezegd in reactie op een rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV).

Niet nodig
Volgens omwonenden is het niet nodig ganzen af te schieten om de vliegveiligheid rondom Schiphol te verbeteren. Vliegtuigen kunnen de vogels met behulp van de luchtverkeersleiding en de radar ook ontwijken, zei voorzitter Erwin von der Meer van de Vereniging voor Bescherming van het Leefmilieu in de Regio Schiphol (BLRS) in een reactie op het rapport. De BLRS is de koepelorganisatie van 17 bewonersverenigingen rondom de luchthaven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden