Onderzoekscommissie Fyra komt 28 oktober met rapport

De speciale commissie van de Tweede Kamer die onderzoek deed naar het mislukken van de hogesnelheidstrein Fyra, presenteert op 28 oktober haar bevindingen.

Beeld anp

De parlementaire enquêtecommissie boog zich over de vraag waarom de Fyra al na korte tijd uit het verkeer moest worden genomen. De trein was veel te laat klaar en moest er na ruim een maand mee ophouden wegens mankementen.

De Fyra was bedoeld voor het traject Amsterdam-Brussel. De eerste trein reed op 9 december 2012, de laatste midden januari 2013. De treinen waren gemaakt door het Italiaanse AnsaldoBreda.

De onderzoekscommissie van het parlement begon in 2013. De hoorzittingen waren eerder dit jaar. Hieruit bleek onder meer dat de Fyra minstens 11 miljard euro heeft gekost en ten onder ging aan technische en fysieke mankementen.

De onthutsende route naar het Fyra-debacle

Lees hier een reconstructie over het Fyra-debacle, inclusief de vragen die volgens Volkskrant-redacteur Sander Heijne beantwoord gezien had willen hebben bij de openbare verhoren.

Drie lessen uit de Fyra-enquête

. Na 41 verhoren met soms tegenstrijdige verklaringen zijn de hoofdoorzaken van het Fyra-drama uit te tekenen. De drie belangrijkste lessen volgens Volkskrant-redacteur Sander heijne lees je hier

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden