Onderzoeksbureau zet vraagtekens bij keuze tracé voor snelle trein

De keuze van het kabinet voor de aanleg van de hoge snelheidslijn (HSL) voor de trein onder het Groene Hart in de Randstad, kan niet worden verdedigd op basis van de beschikbare gegevens....

Van onze verslaggever

DEN HAAG

Het kabinet kiest voor aanleg van de HSL via de kortste weg tussen Amsterdam en Rotterdam. Dat vergt om het milieu te ontzien de bouw van een tunnel onder delen van het Groene Hart. De keuze van het kabinet is genomen op basis van rijtijd. Het onderzoeksbureau heeft op verzoek van de Kamer ook andere factoren laten meewegen. Het constateert dat de Groene Hart-keuze mogelijk niet de beste is. Omdat de andere trajecten veel minder zijn uitgewerkt dan de voorkeursvariant van het kabinet, is een echte afweging niet mogelijk.

De Tweede Kamer ziet in het rapport voldoende aanknopingspunten om de discussie met het kabinet aan te gaan. GroenLinks en het CDA willen aanvullend onderzoek naar alternatieve spoortrajecten, zoals een traject over de bestaande lijn Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en de Bos-variant langs de autosnelwegen tussen Rotterdam en Amsterdam. De VVD wil in ieder geval meer informatie hebben dan nu beschikbaar is. De partij wil bijvoorbeeld weten hoe het zit met de ontwikkeling van woningbouwlocaties langs andere trajecten dan het Groene Hart.

D66 en PvdA zien in het rapport voldoende aanknopingspunten om te pleiten voor nader onderzoek naar de Bos-variant. Op dit tracé kan de trein niet op topsnelheid rijden, maar de tijdwinst van de HSL onder het Groene Hart is gering ten opzichte van andere trajecten. De maximum snelheid van 300 kilometer per uur is tussen Amsterdam en Rotterdam slechts op tien kilometer spoor haalbaar.

Uit het onderzoek van Moret cs blijkt dat de HSL onder het Groene Hart in twintig minuten van Schiphol naar Rotterdam rijdt. Over het bestaande spoor duurt de rit een half uur. De Bos-variant vergt slechts twee minuten rijtijd meer dan de voorkeursvariant van het kabinet. Kamer en kabinet praten in het najaar over de aanleg van de snelle trein.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden