Onderzoeker VS: verkleining van klassen werkt

In de Verenigde Staten woedt het debat over de klassengrootte onverminderd voort. Presteren kinderen in kleinere klassen beter? Zeker in Californië, waar in één jaar een miljard dollar in klassenverkleining wordt gepompt maar voldoende docenten ontbreken, beginnen langzaam maar zeker twijfels te ontstaan over het effect van de chaotisch verlopende...

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De Los Angeles Times zette dit najaar de kernvraag breeduit op de voorpagina: The One Billion Dollar Question: Do Smaller Classes Work?

Het antwoord volgde onverwacht snel in de vorm van een nieuw onderzoek, dat werd uitgevoerd door de Educational Testing Services (ETS). Ja, kleinere klassen met minder dan twintig leerlingen scoren op de basisschool overduidelijk hoger. De ETS is de organisatie die in de hele VS de SAT-examens voorbereiden, vergelijkbaar met de Nederlandse Cito-test. Op basis van de enorme hoeveelheid testmateriaal bekeek onderzoeker Harold Wenglinsky welke investeringen in scholen het meeste opleveren.

In zijn studie When Money Matters vergelijkt hij de wiskundeprestaties van leerlingen in grade 4 (vergelijkbaar met groep 6) en grade 8 (tweede klas voortgezet onderwijs) in ongeveer tweehonderd schooldistricten. De uitkomsten zijn volgens hem eenduidig: scholen met kleinere klassen leveren betere prestaties. Het meeste effect hebben kleinere klassen in grade 4. Kinderen uit kleine klassen kunnen daar gemiddeld meer dan een half jaar voorlopen op hun leeftijdsgenoten in grotere klassen. Kinderen uit achterstandsmilieus profiteren het meest van klassenverkleining.

In grade 8, net op een leeftijd dat kinderen beginnen te puberen, worden in de kleinere groepen ook de gedragsproblemen minder. De prestaties stijgen wel iets, maar niet zo duidelijk als in eerdere jaren.

Wenglinsky heeft ook naar andere factoren gekeken: investeringen in het gebouw of het onderhoud hebben nauwelijks effect op schoolprestaties. 'Schooldistricten die geld steken in zwembaden van olympisch formaat of opzichtige nieuwe gymzalen, zien dat niet vertaald in betere prestaties.'

Ook het uitbreiden van schooldirecties of het inzetten van meer ervaren, dus duurdere leerkrachten, heeft geen meetbaar effect op schoolprestaties van de kinderen. 'Er komt alles bijelkaar steeds meer bewijs voor de stelling dat kleinere klassen wel degelijk uitmaken', aldus Wenglinsky in de Cincanetti Enquirer.

Hij onderzoekt nu welke invloed investeringen in computertechnologie hebben op de schoolprestaties. In de VSt worden miljoenen dollars uitgetrokken om scholen te bekabelen en te voorzien van de laatste multimediacomputers. Een soortgelijke operatie staat ook in Nederland op stapel om kinderen al vroeg vertrouwd te maken met computers. 'Maar ik verwacht niet dat dat invloed zal hebben op de schoolprestaties', zegt Wenglinsky over het Amerikaanse intiatief.

In de VS neemt het aantal staten dat klassen gaat verkleinen gestaag toe. Inmiddels heeft de stad New York 2,3 miljard dollar uitgetrokken om de klassen in de eerste vier jaren van gemiddeld 26 te verkleinen tot maximaal 20 kinderen.

In Nederland is klassenverkleining genoemd in alle verkiezingsprogramma's, naast nog een groot aantal claims voor investeringen in het onderwijs. Afgelopen jaar kwam al 260 miljoen voor klassenverkleining beschikbaar.

Staatssecretaris Netelenbos van Onderwijs heeft de beslissing over verdere verlaging van de klassengrootte tot 20 kinderen in de onderbouw, waarvoor nog eens 750 miljoen nodig is, doorgeschoven naar het volgend kabinet.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden