Onderzoek Volkswagen neemt maanden in beslag

Het onderzoek van Volkswagen naar het dieselschandaal dat twee weken geleden aan het licht kwam, neemt waarschijnlijk maanden in beslag. Dat maakte de Duitse autofabrikant donderdag bekend.

Economieminister Olaf Lies (R) mmet de Volkswagentop in 2013Beeld anp

Het concern heeft een speciale vijfkoppige commissie opgetuigd, onder leiding van interim-voorzitter van de raad van commissarissen Berthold Huber. De commissie gaat nauw samenwerken met het Amerikaanse advocatenkantoor Jones Day om het gebruik van sjoemelsoftware in kaart te brengen. Volkswagen blijft voornemens financieel directeur Hans Dieter Pötsch later dit jaar te benoemen tot voorzitter van de raad van commissarissen. Hij zal dan in zijn huidige functie worden opgevolgd door Frank Witter.

Economieminister Olaf Lies van de deelstaat Nedersaksen, dat 20 procent van de aandelen Volkswagen bezit, liet weten dat meer managers van het concern aansprakelijk gesteld moeten worden. 'We staan aan het begin van een lang proces. Uiteindelijk zal een groep mensen aansprakelijk gesteld moeten worden. Daarmee doel ik niet op de softwareontwikkelaar, maar de verantwoordelijken aan de top. Het op non-actief zetten van een handvol medewerkers is onvoldoende.'

VW-schandaal

Miljoenen Volkswagens met sjoemelsoftware die de vervuiling verbloemen, het uitstootschandaal zal gevolgen hebben. Wat gaan de consument, de politiek en de auto-industrie ervan merken?

Het Duitse ministerie van Justitie liet eerder op de dag weten geen bewijs te hebben gevonden dat voormalig bestuursvoorzitter Martin Winterkorn persoonlijk betrokken is geweest bij de dieselfraude. Justitie sprak van een 'verduidelijking' van een eerdere verklaring die mogelijk de indruk heeft gewekt dat een strafrechtelijk onderzoek naar Winterkorn was ingesteld.

Er loopt wel een gerechtelijk vooronderzoek naar Volkswagen. Daarin wordt ook de rol van Winterkorn in het dieselschandaal tegen het licht gehouden. Dat is echter niet ingegeven door concrete verdenkingen maar door anonieme beschuldigingen aan zijn adres, aldus justitie.

Nederland

De Stichting VolkswagenAudiclaim gaat Pon, de Nederlandse importeur van Volkswagen (VW), aansprakelijk stellen voor de verwachte waardevermindering van auto's die zijn betrokken bij het dieselschandaal.

De organisatie eist dat Pon binnen vijf dagen met een voorschot van 5 miljoen euro over de brug komt, anders legt de stichting beslag op onder meer auto's van de importeur. In ons land moeten 160.000 wagens van VW terug naar de garage voor een update van de software. Jurist Pieter Lijesen van VolkswagenAudiclaim schat dat de betreffende autobezitters tussen de 3000 en 7000 euro schade lijden. De totale claim bedraagt mogelijk dus meer dan een miljard euro.

De reden dat de organisatie in eerste instantie Pon aansprakelijk stelt en niet Volkswagen zelf, is dat de zaak dan volgens Nederlands recht kan worden afgehandeld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden