Onderzoek sabotage door concern Murdoch

De Australische regering heeft de federale politie verzocht een onderzoek in te stellen naar beschuldigingen dat Rupert Murdochs News Corporation halverwege de jaren negentig concurrerende betaalzenders heeft gesaboteerd.

LONDEN - Het dagblad The Australian Financial Review had in een uitgebreid artikel geschreven dat mensen binnen Murdochs mediaconcern zich indertijd schuldig maakten aan hacking en piraterij. Zij zouden hackers ertoe hebben aangezet in te breken op de smartcards van de televisiekanalen Austar en Optus om hen daarmee financiële schade te berokkenen.


De krant, eigendom van een van Murdochs concurrenten, baseerde zich op e-mails van Ray Adams, die tussen 1996 en 2002 leiding gaf aan de veiligheidsafdeling. Binnen die afdeling zou een geheime eenheid, onder leiding van een voormalig Israëlische geheim agent, vuil spel hebben gespeeld. In die periode probeerde News Corporation de belangrijkste speler op de Australische digitale televisiemarkt te worden. Piraterij was indertijd nog geen strafbaar feit in Australië.


NewsCorp heeft de aantijgingen 'lachwekkend' genoemd. Volgens de organisatie staat het artikel vol onjuistheden en niet hard te maken beweringen. De affaire komt op een ongelegen moment voor Murdoch omdat Foxtel, een mediabedrijf waar News Corporation een belang in bezit, een bod van 2 miljard dollar (1,5 miljard euro) op Austar heeft uitgebracht. De Australische mededingingsautoriteit bestudeert deze overname momenteel.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden