Onderzoek naar metrolijn door IJmeer

Er komt geen grote Almeerse woningbouwlocatie in het IJmeer, maar de aanleg van een metroverbinding door dat meer wordt komend jaar wel op haalbaarheid onderzocht. Uiterlijk eind 2012 beslist het kabinet of die IJmeerlijn, die Almere met Amsterdam moet verbinden, er komt.

ALMERE - Dat heeft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur woensdag in Almere gezegd. De minister ondertekende daar overeenkomsten met de gemeente Almere en de provincie Flevoland over extra wegen voor Almere en spoorverbeteringen op het traject Weesp-Lelystad. Zo rijden er vanaf 2016 twaalf treinen per uur tussen Almere en Amsterdam in plaats van de acht nu.


Om de fileproblemen tussen Almere en Amsterdam aan te pakken, werd eerder al een akkoord gesloten over verbreding van de A6, de A1, de A9 en de A10. Dat wordt het grootste wegenproject van het land, waarmee 4,5 miljard euro is gemoeid. In 2019 moet het werk klaar zijn.


Almere (195 duizend inwoners) gaat de komende decennia nog 60 duizend woningen bouwen, een groot deel daarvan aan de westelijke kant. Almere wilde 5.000 woningen in het IJmeer bouwen, maar dat gaat niet door. 'Dat wordt te duur en brengt ook te veel schade toe aan ecologische waarden', aldus Schultz.


Positiever is zij over de mogelijkheden om Almere en Amsterdam met elkaar te verbinden met een metroverbinding door het IJmeer. Drie bouwconcerns hebben daarvoor plannen ingediend. 'We gaan nu als ministerie zelf een kosten-batenanalyse maken en we stellen een milieu- effectenrapportage op. Dan liggen alle cijfers op tafel.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden