Onderzoek naar kennis AIVD en MIVD over veiligheid Oekraïne

Er komt een onderzoek naar wat er bij de Nederlandse veiligheidsdiensten AIVD en MIVD bekend was over de veiligheidssituatie in Oost-Oekraïne voor de ramp met vlucht MH17. De Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD) gaat het uitvoeren. Dat is vandaag bekendgemaakt.

De plek waar MH17 neerstortte. Beeld AFP

De Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV), die het neerstorten van MH17 onderzoekt, heeft in november aan minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken en Jeanine Hennis van Defensie gevraagd om het onderzoek. De OVV wil weten welke informatie de AIVD en de MIVD hadden voorafgaand aan de crash over de veiligheid in Oost-Oekraïne. Ook wil de raad weten of de diensten deze informatie hebben gedeeld met organisaties die voor de luchtvaartveiligheid van belang zijn.

Afgelopen dagen laaide het debat op over wat het kabinet wist over de veiligheid van het luchtruim boven Oekraïne voor 17 juli, de dag dat vlucht MH17 vermoedelijk uit de lucht werd geschoten. Er zijn onder meer Kamervragen gesteld. Een woordvoerder van de OVV benadrukt echter dat het verzoek voor het onderzoek al is gedaan ruim voor de huidige ophef.

Vrachtvliegtuig

De Kamerleden Sjoerdsma (D66) en Omtzigt (CDA) stelden vorige week vragen over deze kwestie. Aanleiding was berichtgeving van de NOS. De omroep meldde vorige week op basis van bronnen dat Oekraïne een groep diplomaten, onder wie een Nederlandse diplomaat, voor de ramp heeft bijgepraat over de veiligheid van het luchtruim.

Op de bijeenkomst werd verteld dat een Oekraïens vrachtvliegtuig door een raket was neergehaald, aldus de NOS. Volgens Sjoerdsma is het kabinet eerder gevraagd of het wist van vele neergeschoten vliegtuigen en helikopters boven Oost-Oekraïne maar heeft het daarop nooit antwoord gegeven.

Cruciaal

Volgens Omtzigt is de informatie over het neerhalen van dit vrachtvliegtuig cruciaal, omdat dit toestel op 6 à 7 kilometer hoogte vloog. Luchtdoelraketten die een vliegtuig op die hoogte kunnen raken, kunnen ook een vliegtuig op 10 kilometer treffen, zegt het Kamerlid. Omtzigt wil daarom van het kabinet weten wat het indertijd met deze informatie heeft gedaan en welke afwegingen er zijn gemaakt. Volgens hem hebben meerdere vliegmaatschappijen na die bijeenkomst besloten niet meer over het gebied te vliegen.

Nico Voorbach, oud-voorzitter van de Europese pilotenvereniging ECA, zei vorige week dat het luchtruim indertijd gesloten had moeten worden. Volgens Voorbach hadden luchtvaartmaatschappijen een andere route genomen als ze hadden geweten dat er luchtgevechten aan de gang waren in het gebied.

Volgens sommige deskundigen had het luchtruim gesloten moeten worden na eerdere incidenten in het gebied. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden