Onderzoek naar 'ernstig incident' op Schiphol: vogelwacht stond op startbaan toen vliegtuig mocht opstijgen

Een vogelwachter die via de radio hoort dat een vliegtuig mag vertrekken van de startbaan waar hij op dat moment bezig is met een inspectie. Het is een van de twee 'ernstige' incidenten die in het tweede kwartaal plaatsvonden op luchthaven Schiphol en waar onderzoek naar wordt gedaan.

Pieter Hotse Smit
De OVV startte onderzoeken naar twee 'ernstige incidenten' op Schiphol. Beeld anp
De OVV startte onderzoeken naar twee 'ernstige incidenten' op Schiphol.Beeld anp

Dit staat in de dinsdag gepubliceerde Kwartaalrapportage Luchtvaart (april - juni) van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Voorzitter van de raad Tjibbe Joustra grijpt de incidenten aan om in het rapport nogmaals te benadrukken 'dat het ontwerp van de luchthaven Schiphol en het systeem voor de afhandeling van het vliegverkeer zo complex zijn dat dit structurele problemen oplevert'.

Eerder deed Joustra dit al in het in april verschenen rapport 'Veiligheid vliegverkeer Schiphol'. Volgens hem komen de grenzen van een veilige afhandeling van het vliegverkeer in zicht en is een fundamentele discussie nodig over de toekomst van de luchtvaart in Nederland.

In het eerste kwartaal van 2017 registreerde de raad ook al twee ernstige incidenten op Schiphol. Zo raakte een vrachtvliegtuig bij de landing enkele lampen voor de landingsbaan. In heel 2016 vonden alleen in het eerste kwartaal twee ernstige incidenten plaats. Toen werd met toestemming een vliegtuig met een trekker over een landingsbaan getrokken, terwijl een vliegtuig daar op hetzelfde moment mocht landen.

Vogelwacht sloeg zelf alarm

Inmiddels loopt er een onderzoek naar het vergelijkbare incident van 31 mei, toen de luchtverkeersleider de piloot en de vogelwachter gelijktijdig toegang verleende tot startbaan 36L. Op het moment dat het vliegtuig van Canada Air instructies doorkreeg, luisterde de vogelwacht, die vogels moet weghouden bij start- en landingsbanen, in zijn auto naar de frequentie van de baanverkeersleider. Hij nam direct contact op met de grondverkeersleider, waarna de zogenoemde 'startklaring' voor het vliegtuig werd ingetrokken.

Bij het andere 'ernstige' incident op Schiphol raakte de staart van een Boeing 777 op 21 april de grond bij het opstijgen. Het vliegtuig moest terugkeren, maar dumpte eerst boven de Noordzee brandstof. Dit gebeurde om te voorkomen dat het vliegtuig zou landen met meer gewicht dan toegestaan.

De Onderzoeksraad is het wettelijke orgaan dat toezicht houdt op de luchtvaart in Nederland. Onderzoeken gaan niet over schuld of aansprakelijkheid, maar zijn bedoeld om gevaarlijke situaties in de toekomst te voorkomen. Als daarbij structurele veiligheidstekorten aan het licht komen, doet Joustra ook aanbevelingen aan Nederlandse luchthavens.

Volgens de Onderzoeksraad zijn er geen aanwijzingen dat de veiligheid op Schiphol momenteel onvoldoende is. Dit dreigt wel als de bestaande risico's niet structureel worden aangepakt. Om dit te kunnen doen moet organisatorisch het een en ander veranderen. Want, zo concludeert de raad: 'Het ontbreekt op Schiphol aan een partij die de verantwoordelijkheid neemt voor de integrale veiligheid van het vliegverkeer op en rond de luchthaven.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden