Onderzoek naar BNN-flop StartUp: 'Waarom kijkt men niet?'

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) begint een 'kwalitatief onderzoek' naar de dramatisch slechte kijkcijfers van de nieuwe dagelijkse BNN-serie StartUp op Nederland 3. Dat bevestigt een woordvoerster van de NPO vandaag. Centrale vraag van het onderzoek: Waarom kijkt men niet?

De cast van StartUp, de nieuwe serie van BNN waar maar weinig mensen naar kijken.Beeld BNN

De serie begon vorige week op de plek waar tot vorig jaar nog De Wereld Draait Door was te zien, maar heeft het daar bijzonder moeilijk. Het jonge publiek waarvoor de serie bedoeld is, lijkt niet naar de serie te willen kijken. Met gemiddeld zo'n 65.000 kijkers is StartUp nu al een enorme flop.

In gesprek met BNN
De NPO ziet dat ook en laat nu een 'kwalitatief onderzoek' doen naar het uitblijven van kijkers, meldt de woordvoerster. Ook gaat het met de omroep in gesprek. Van tevoren was NPO-zendercoördinator Roek Lips (verantwoordelijk voor Nederland 3) nog onbevreesd voor het lot van de serie; hij plaatste StartUp in de schema's tot ver in het najaar van 2014. Nu dreigt toch een voortijdig einde.

BNN-hoofdredacteur Maarten van Dijk denkt dat de cijfers alsnog zullen aantrekken. 'StartUp heeft tijd nodig. Er zijn veel nieuwe personages en onbekende verhaallijnen om te leren kennen', aldus Van Dijk gisteren in NRC Handelsblad. 'We hebben er vertrouwen in dat de serie op termijn een grotere en vaste schare kijkers weet te vinden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden