LEZERSBRIEF

onderwijsrijke faculteiten afgestraft

Wij zien met genoegen dat de Volkskrant veel tijd en aandacht besteedt aan onderwijs. Op de voorpagina van dinsdag 25 november wordt bericht dat het universitaire promotiesysteem op de schop moet, omdat er te veel gepromoveerd wordt vanwege de 'perverse financiële prikkel' voor de universiteiten. De nieuwe opdracht is nu om ons onderzoek te 'valoriseren', dat wil zeggen maatschappelijk relevant te maken.

Verheugend in dit verband vinden we de opmerking van onze minister dat onderwijs misschien wel de allerbelangrijkste vorm van kennisvalorisatie is die je kunt bedenken. Hoe wrang is het dat juist nu op de onderwijsrijke faculteiten (in werkelijkheid de 'arme' faculteiten, omdat ze door hun rijkdom aan onderwijs minder tijd overhouden om onderzoeksgeld van buiten de universiteit binnen te halen: een vicieuze cirkel die niet te doorbreken is) aan de Universiteit van Amsterdam wordt gekort, terwijl we met zijn allen hard bezig zijn om juist dat onderwijs met de inzichten uit ons onderzoek te verrijken.

Olga Fischer, hoogleraar taalkunde aan de Universiteit van Amsterdam
Anne Bannink, universitair hoofddocent taalkunde aan de UvA

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden