'Onderwijs heeft behoefte aan meer jonge allochtone leraren'

Er moeten meer allochtone docenten komen, en het liefst jonge. Want leerkrachten hebben niet genoeg tijd en aandacht voor de multiculturele samenleving, en daarom krijgen jongeren op school nog onvoldoende begrip voor elkaars culturele achtergrond....

Van onze verslaggeefster

ZOETERMEER

Dat blijkt uit het onderzoeksrapport Intercultureel is toch normaal!!, waarin meer dan 150 vbo-leerlingen hun mening geven over intercultureel onderwijs (ico). Onderzoeker M. de Winter, hoogleraar primaire ouder- en kindzorg aan de Universiteit Utrecht, presenteerde donderdagmiddag de resultaten tijdens een conferentie van de projectgroep intercultureel onderwijs in Zoetermeer.

Volgens Karima (17), van Marokkaanse afkomst, moet intercultureel onderwijs leuk en leerzaam zijn. Daarom organiseert Karima op het De Bruijne Lyceum in Utrecht een cultureel feest om elkaars voedsel en muziek te leren kennen.

Daarnaast vindt Karima intercultureel onderwijs belangrijk om misverstanden uit de wereld te helpen. Want als het Ramadan is, vragen haar klasgenoten nog steeds: 'Waarom eet je nou niet? Je moeder is er toch niet bij?' Karima: 'Ze denken dat ik moet. Omdat ze niet alles weten, gaan ze er dingen bij verzinnen.'

Het is De Winter opgevallen hoe 'heftig geïnteresseerd' jongeren zijn in andere culturen. 'Volwassenen presenteren intercultureel onderwijs vaak als een probleem en spreken over het spanningsveld tussen de culturen.

'Ook discussiëren zij nog over de precieze definitie van intercultureel onderwijs, terwijl jongeren vooral simpele dingen willen weten als: wat staat in jullie topveertig?'

De projectgroep ico werd in 1994 ingesteld door de ministeries van OCW en VWS om te onderzoeken hoe intercultureel onderwijs het beste kan worden geïntegreerd in het primair-, voorgezet- en hoger onderwijs. In 1981 dook het begrip intercultureel onderwijs voor het eerst op in de Nota Culturele minderheden in het onderwijs. Nu, vier jaar na de start van de projectgroep ico, maakt staatssecretaris K. Adelmund van Onderwijs bekend dat er een plan van aanpak voor meer allochtoon personeel is ontwikkeld en dat programmamanagers tot 2000 aan de slag kunnen om interculturele activiteitenplannen uit te voeren.

Wat deze activiteiten zijn, mag de onderwijssector zelf invullen. De projectgroep houdt op te bestaan en draagt de fakkel over aan procesmanagers in het primair- en voortgezet onderwijs, de beroeps- en volwasseneducatie en aan het expertisecentrum voor hoger onderwijs. Deze instellingen hebben gisteren een contract ondertekend waarmee zij zich conformeren aan het interculturele onderwijs. De Winter bedacht dat de projectgroep ICO in de laatste fase van haar bestaan was vergeten de jongeren zelf te vragen wat zij van intercultureel onderwijs vinden. De Winter kreeg de opdracht binnen drie maanden onderzoek te doen. Hoewel het Sociaal en Cultureel Planbureau eerder dit jaar bekendmaakte dat de multiculturele samenleving niet bestaat, concludeert De Winter dat er op scholen wel degelijk sprake is van een smeltkroes van culturen.

'Intercultureel onderwijs werkt nog te vaak vanuit de gedachte dat allochtone kinderen gevangen zitten tussen het thuismilieu en de schoolcultuur. Maar op school vindt méér intercultureel contact plaats dan in de buurt.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden