Ondernemingen vaak bang om de boot te missen op wereldwijd computernetwerk Kwart van grote bedrijven zit al op Internet

Ruim een kwart van de grote ondernemingen in Nederland is al aanwezig op Internet. Nog eens 30 procent van de bedrijven onderzoekt meer of minder serieus de potentie van het wereldwijde computernetwerk....

HENK BLANKEN; ERNST CLOWTING

Van onze verslaggevers

Henk Blanken

Ernst Clowting

AMSTERDAM

Uit een telefonische enquête van de Volkskrant onder de 50 grootste bedrijven in Nederland en de 33 meest verhandelde ondernemingen aan de Amsterdamse beurs, blijkt dat steeds meer bedrijven bang zijn de boot te missen. Internet is een zich snel ontwikkelend medium. 'Je moet erbij zijn', zegt verzekeraar Fortis. 'Het is niet te stuiten', reageert aannemer Ballast Nedam. 'Je moet een keer beginnen', stelt brouwer Heineken.

Bij de helft van de bedrijven die de mogelijkheden van Internet onderzoeken, is sprake van een zeer serieuze studie. Bij de andere helft bevindt het onderzoek zich nog in een pril stadium. Shell, merkwaardigerwijs nog afwezig op het net, zegt over niet al te lange tijd een beslissing te nemen, net als Sara Lee/DE. En Akzo Nobel wil over een half jaar een studie afgerond hebben. Ook Fokker zegt 'het fenomeen te bestuderen'.

Geen enkele onderneming durft nu al te zeggen of Internet de omzet zal verhogen. Maar de meesten herkennen de enorme groei van het net.

Volgens het onderzoeksbureau Heliview zijn inmiddels 53 duizend huishoudens in Nederland aangesloten op het Internet en zullen dat er eind dit jaar bijna 62 duizend zijn. Inclusief de zakelijke en wetenschappelijke gebruikers komt het aantal aansluitingen op 250 tot 300 duizend. Wereldwijd zijn er circa veertig miljoen Internet-gebruikers.

Minister Wijers van Economische Zaken streeft er naar de elektronische snelweg in Nederland snel toegankelijker te maken. Woensdag werd bekend dat een stuurgroep onder voorzitterschap van Wijers afkoerst op één miljoen gebruikers binnen twee jaar. Dat zijn niet alleen Internet-gebruikers, maar ook consumenten die on-linediensten benutten op andere elektronische netwerken zoals kabeltelevisie.

Het openbaar toegankelijke Internet is voorlopig het medium dat het sterkst is ontwikkeld. Volgens Heliview hebben bij bedrijven met meer dan twintig werknemers nu al meer dan 70 duizend 'werkplekken' een Internet-aansluiting. Dat aantal groeit volgend jaar tot 190 duizend. Het aantal aanbieders van informatie op het net is dit jaar nog opvallender toegenomen: waar eind 1994 nog slechts 24 bedrijven op Internet zaten, zijn dat er nu al 400.

Vergeleken bij de Verenigde Staten loopt Nederland nog ver achter op de digitale snelweg. Het bureau Forrester Research heeft gemeld dat begin dit jaar in de VS bijna de helft van alle beursgenoteerde ondernemingen met meer dan anderhalf miljard dollar omzet een zogeheten site op Internet had. Nederland zal naar schatting nog zeker een jaar nodig hebben om die achterstand enigszins in te halen, zo blijkt uit de enquête.

Veertien van de vijftig ondervraagde bedrijven heeft al een kleine of grote site op Internet. Daarbij bevinden zich de banken Rabo en Postbank en de buitenlandse tak van ING Bank.

ING Groep zegt nog dit jaar Internet op te gaan, tegelijk met verzekeringsdochter Nationale Nederlanden. 'We doen het vooral om er te zijn', zegt ING. 'Ervaring opdoen, leren' is ook de motivatie achter de sites van bijvoorbeeld Philips en Heineken.

Vanzelfsprekend behoren ook de uitgevers tot de early adopters van Internet. Wolters Kluwer is present met 'een flink aantal' van zijn uitgeverijen, VNU met dochters als het Eindhovens Dagblad en VNU Business Publications, en Reed Elsevier ('We doen niets als concern') met NRC Handelsblad. Opmerkelijk is de aanwezigheid van een bouwer als HBG, die zegt dat steeds meer opdrachtgevers elektronische toegankelijkheid eisen.

Andere grote Internet-sites zijn die van KLM en KPN. Volgens een woordvoerder zal KLM voor eind dit jaar de huidige proef omzetten in een definitieve, volwaardige website die informatie zal bieden en vermaak. De luchtvaartmaatschappij maakt zeer serieus werk van Internet: 'Het heeft geen zin er simpelweg cijfertjes en folders op te zetten.' KPN's PTT Telecom is sinds half september te bezoeken op het net voor onder andere 'omnummerinformatie'.

Zestien ondernemingen lieten weten nog niet op Internet te zitten, maar daar wel op te studeren. Bij de twijfelaars bevinden zich onder andere bank ABN Amro, verzekeraar Aegon, supermarktketen Ahold (die al in de VS experimenteert en in Nederland zijn elektronische dienst James heeft), platenmaatschappij Polygram (ook al in de VS actief), en aannemer Ballast Nedam, volgens welke 'de deskundigen zeggen dat het je geld gaat kosten als je niet meedoet'.

In een priller stadium wordt Internet-onderzoek gedaan bij bedrijven als Fokker, DAF Trucks, Nedlloyd, KNP BT, Hoogovens, Akzo Nobel, Gist Brocades en Otra.

Nog minder in de voorhoede beweegt zich een onderneming als Vendex of DSM, terwijl een levensmiddelengroothandel als Schuitema de kat uit de boom kijkt tot dat Internet echt gebruiksvriendelijk is, 'het Mien Dobbelsteen-gemak' heeft. Bedrijven als Pakhoed ('We zitten in de achterste wagon') en Stork ('Het lijkt nog een beetje een toeristische route') wagen zich niet aan Internet.

Forrester Research verwacht overigens dat de wereldwijde markt voor Internet-produkten, variërend van software tot adviezen over de toepassing, groeit van driehonderd miljoen dollar nu naar tien miljard dollar tegen het eind van de eeuw. Sommige optimisten denken dat het aantal Internet-gebruikers zal groeien van zo'n veertig miljoen nu tot honderd miljoen in 2000. Het elektronisch verkeer op het World Wide Web, de snelst groeiende tak van Internet, is vorig jaar al vertienvoudigd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden