Ondernemers laten in India kansen liggen

Wat? Bagels en deuren


Waar naartoe? India


Wat hebben bagels en kluisdeuren met elkaar te maken?

Niets en alles. India is de ideale afzetmarkt voor ongeveer elk product. De nieuwe, jonge middenklasse telt miljoenen consumenten die uitkijken naar luxe goederen en diensten. Zo wist een Nederlandse ondernemeemster de juiste snaar te raken in New Delhi met haar Bagel's café. En breekt een ander door met Metaflex Doors; een bedrijf gespecialiseerd in hermetisch sluitende deuren. Ideaal voor een geluidsstudio, maar ook voor een gevulde geldkluis.


Ondernemers moeten hun heil dus in India zoeken?

Volgens het economisch bureau van ING wel. De bank publiceerde afgelopen week een rapport waaruit blijkt dat de export naar India in vijf jaar kan verdubbelen tot liefst 7,1 miljard euro. Maar, waarschuwt onderzoeker Rob Rühl, dan moeten ondernemers wel een beetje een schop onder hun achterste krijgen. In vergelijking met andere landen weten de Nederlandse ondernemers de afzetmogelijkheden in de opkomende landen nog maar mondjesmaat te benutten. Ze staren zich blind op buurlanden en het kwakkelende Westen, terwijl het geld tegenwoordig toch echt op andere continenten tegen de plinten klotst. Ook in België en Duitsland wordt meer verdiend aan de export naar India dan in Nederland.


Veel bedrijven zitten toch al lang in India?

Inderdaad. Multinationals als DSM, Philips en Unilever hebben de weg gevonden. Maar pareltjes op het gebied van watermanagement en voedingsindustrie kunnen nog veel meer bereiken. De sleutel tot succes is volgens ING-onderzoeker Rühl samenwerking.


Wat zal die samenwerking ondernemers in India opleveren?

'Maak gebruik van de netwerken en expertise van bedrijven die al in India zitten', is zijn advies. Zo heeft ingenieursbedrijf Royal Haskoning een stevige positie in India weten te verwerven, waar bedrijven in andere sectoren, zoals de afvalverwerking, op aanhaken. 'Die ketens werken fantastisch', zegt Rühl. Zakendoen in India is namelijk niet makkelijk. De aanvraag van vergunningen duurt eindeloos en op fiscaal en juridisch gebied verdwaal je als buitenlandse ondernemer al snel in een labyrint.


Ondernemers kunnen die hindernissen vermijden als ze in de voetsporen van anderen treden. Een producent van bakovens kan zo aanhaken op het netwerk van een agrarische producent.


Voordeel is dat bedrijven zo ook de financiële risico's kunnen spreiden en makkelijker financiers kunnen aantrekken. Een win-winsituatie dus.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden