Ondernemer moet zich verre houden van Internet

Nu bijna alle bedrijven op Internet zitten, of het in ieder geval overwegen, vraagt het Amerikaanse zakenblad Fortune zich af hoe zinvol deze stap op de elektronische snelweg is....

'Internet is een oplossing op zoek naar een probleem', luidt de kritiek. En het advies luidt verder: vergeet het Internet en concentreert u zich liever op belangrijker zaken als het tevreden stellen van klanten. Want voor het doen van zaken stelt Internet nog helemaal niets voor.

In 1994 werd in de Verenigde Staten voor 250 miljoen dollar aan zaken gedaan via het net. Dat is minder dan een half procent van alle Amerikaanse postorderhandel, waarvan de totale omvang in het afgelopen jaar 53,4 miljard dollar bedroeg. 'Nauwelijks een niche binnen een niche', sniert Fortune.

Bedrijven die te lang wachten met Internet kunnen wel eens de boot missen, luidt een van de argumenten van de Internet-gelovigen. 'Als er maar één boot zou zijn dan mag je hem inderdaad niet missen. Maar kalm aan. Als de revolutie zo ingrijpend is als mensen zeggen, dan zullen er zeer veel boten zijn. Onthou dat de detailhandel al duizenden jaren bestond, voordat Sam Walton zijn eerste Wal-Mart-warenhuis in het begin van de jaren zestig in Arkansas opende.'

Nuttig is Internet natuurlijk ook wel. Voor het opsporen van gegevens in databanken en bibliotheken en voor het versturen van elektronische post bijvoorbeeld. Dat is vooral handig voor wereldwijd opererende bedrijven die zo hun telecommunicatie-kosten omlaag kunnen brengen. Maar als verkoopinstrument heeft het net zich nog lang niet kunnen doen gelden. Voorlopig wordt er vooral veel geld uitgegeven aan experimenten met advertenties. Of het de moeite waard is die te plaatsen, is nog lang niet aangetoond. Internet is een 'virtuele markt', luidt de prikkelende conclusie. Pas wanneer het een echte markt blijkt te zijn, is het voor een bedrijf de moeite waard aan de hype deel te nemen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.