Ondernemer maakt een statement

EEN stevige matras waar je zo op zou willen duiken, iemand die vredig op een kussen ligt te soezen of desnoods een afbeelding waarop te zien is wat die verantwoorde lattenbodem met je rug doet....

Siliakus in Broek op Langedijk, 'onafhankelijk slaapdealer!', maakte afgelopen zondag op een heel andere manier reclame. In Alkmaar op Zondag, een lokale krant op tabloid-formaat, plaatste het bedrijf een paginagrote advertentie. Bovenin het logo van de zaak, onderin een strookje met informatie over openingstijden en bereikbaarheid. Veruit het grootste gedeelte bestaat uit een zwart vlak met daarin een fotootje. Geen plaatje van een donzen dekbed, maar Jorge Zorreguieta (vader van. . .) naast Videla (ten tijde van. . .). Daaronder de tekst: 'Ik heb het nooit geweten. . .' Boven de foto staat in een kadertje: 'Het koninklijk huwelijk van a.s. zaterdag 2 februari, zien wij niet als feestdag. Onze winkels zijn die dag dan ook OPEN. Deze dag zijn onze gedachten bij de Argentijnen wiens dochter, zoon, zuster, broer, vader of moeder sinds die tijd vermist zijn.'

Wat is dat nou? 'Een statement', zegt ondernemer André Siliakus. 'Het is bedoeld als steun aan de Argentijnen. Maar eigenlijk behoeft de advertentie geen uitleg. Hij is heel duidelijk. Ook in wat je ervan moet vinden: je bent er voor of je bent er tegen.'

Siliakus maakte niet eerder politieke statements in reclame-uitingen, 'dit is de eerste en waarschijnlijk de laatste keer dat ik zoiets doe'. Denk niet dat hij een speciale band heeft met Argentinië. Nee, de 'slaapdealer' wordt gedreven door ergernis. Hij zag het televisie-interview met Máxima en Willem-Alexander, waarin de kroonprins de uitkomst van professor Bauds onderzoek naar Máxima's vader 'maar een mening' noemde.

'Ik heb me daar enorm aan geërgerd', zegt Siliakus. 'Bij onrecht krijg ik een geweldig gevoel van ongenoegen. Als een gemeenteraadslid vanwege zijn positie wordt bevoordeeld, vind ik dat ook heel erg, maar dat laat ik van me afglijden. Toen ik Willem-Alexander hoorde, dacht ik: daar doe ik wat aan.' En dus zette hij foto en tekst, 'twee feitelijkheden' volgens Siliakus, in de krant.

De advertentie lokt reacties uit; maandag ging de telefoon vaker dan anders. 'Klanten die het ermee eens zijn, veel ouderen, zijn vaak erg emotioneel. Soms huilen ze bijna. Het is voor ons ook heel wat, de rillingen lopen je soms over de rug. Ruim de meerderheid is positief, maar er wordt ook negatief gereageerd. Geen scheldpartijen, wel mensen die zeggen dat ze hier niet meer willen kopen.'

Zijn actie kan nare gevolgen hebben voor zijn zaken, realiseert Siliakus zich. Maar dat moet dan maar: 'Niet alles laat zich in geld vertalen.' Beschuldigingen dat hij reclame maakt over de rug van Máxima verwerpt hij. Hij is echt niet uit op publiciteit. 'Ik heb wel nagedacht over de consequenties, ik neem alles op de koop toe.'

Je maakt een statement of niet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden