Column

Ondergronds bestaan er mensen met kritiek op La La Land

Wees gerust: heus niet iedereen werd verliefd op de filmmusical La La Land en verliet tapdansend de bioscoop.

Floortje Smit
Ryan Gosling en Emma Stone in La La Land. Beeld
Ryan Gosling en Emma Stone in La La Land.Beeld

Er is iets geks aan de hand met La La Land. Vlak voor Kerst gold deze nostalgische musical nog als niet te missen, een luchtige noot in barre tijden. Een schitterende ode aan film en Hollywood. Man, zélfs de grootste musical- en jazzhaters werden ingepakt door deze romantische, kleurrijke musical over jazz. Meesterwerk La La Land kreeg net zoveel Oscarnominaties als All about Eve en Titanic (een record!) en de film won zeven Golden Globes.

Maar zó goed was het toch ook weer niet?, dacht ik toen. Ik was niet de enige. Ondergronds bleek een schare mensen te bestaan die niet verliefd was geworden op La La Land. Die niet tapdansend de bioscoop verlieten maar gewoon de schouders ophaalden en dachten: ja hoor, prima film.

Waar zaten die al de tijd? Zijn ze laat naar de film gegaan, met te hoge verwachtingen? Waren ze bang om van cynisme beschuldigd te worden, of van een kil hart? In een geestige sketch van Saturday Night Live wordt een jongen (gespeeld door Aziz Ansari) gearresteerd vanwege zijn kritiek op de film. 'Het was goed hoor, maar ik vond het middelste deel een beetje langdradig', vertelt hij zijn woedende en verbijsterde ondervragers ('You sick pervert!').

Zo voelde dat inderdaad, met La La-twijfels op een kerstborrel. Eerst durfden de jazz-puristen hun mond open te doen. 'La La Land heeft geen idee wat er werkelijk gebeurt binnen de jazz-wereld', schreef website Vulture. Terwijl jazz zich steeds probeert aan te passen aan de tijd, wordt dat in de film nou net belachelijk gemaakt. Trouwens, wat Sebastian free-jazz noemt is geen free-jazz. En is La La Land niet veel te wit voor een film die die muziekstijl wil eren?

Toen was het hek van de dam. Hoofdpersonage Sebastian werd ontmaskerd als een vervelende snob die zijn eendimensionale vriendin de hele tijd lesjes in jazz en het leven geeft. 'Elke slechte date die ik ooit heb gehad', aldus Guardian-columnist Hadley Freeman. La La Land werd in grote artikelen op belangrijke filmsites beschuldigd van valse nostalgie, navelstaarderij en een ongeloofwaardige hoeveelheid Toyota's Prius.

De podcast van The New York Times riep 'een oorlog' uit en liet vijftig minuten lang een voor- en een tegenstander discussiëren. Wie geen redacteur heeft die iets te vitten heeft op La La Land laat het vitten op La La Land onderzoeken. Overanalyseren is dat natuurlijk, maar voor het beeld van de film is het funest. Wat was er ook al weer wel leuk aan die musical? Voor mensen die hun geld zetten op Oscar-records valt het te hopen dat de Oscarstemmers dat na deze stroom aan artikelen wel nog weten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden