'Ondergang helpt gedupeerden niet'

Volgens experts pakt het faillissement van DSB, waarop Pieter Lakeman heeft aangestuurd, slecht uit voor gedupeerden. ‘Ze staan achteraan.’..

Amsterdam Pieter Lakeman heeft het omgekeerde bereikt van wat zijn bedoeling was. Een faillissement van DSB, waarop de vertegenwoordiger van gedupeerde klanten had aangestuurd, zal volgens diverse experts ongunstig uitpakken voor DSB-slachtoffers.

Lakeman riep 1 oktober op tot een bankrun, om te forceren dat DSB failliet ging. Klanten, opgezadeld met veel meer leningen dan ze konden dragen, kunnen volgens hem beter met curatoren onderhandelen over een oplossing voor hun overkreditering, dan met de naamgever van de bank.

‘Ik begrijp niet wat Lakeman heeft willen bereiken’, zegt Jan Bouwens, hoogleraar accountancy aan de Universiteit van Tilburg. ‘Als hij bij een faillissement met de curatoren moet onderhandelen over bijstelling van bestaande contracten, moet hij achterin de rij aansluiten.’

De bewindvoerders zullen geen ruimte hebben om een deal te maken met klanten, is de overtuiging van Arnoud Boot, hoogleraar financiële markten. Er is immers niet genoeg voor de bestaande schuldeisers. ‘Lakeman moet een juridische route volgen om de claim toegewezen te krijgen. Nu is hij niet eens schuldeiser. Zijn mensen zijn aan de goden overgeleverd. Ze staan achteraan.’

‘De bewindvoerders die nu zijn aangesteld, maken bovenal een inventarisatie’, legt Bouwens uit. ‘Verder kunnen ze weinig doen.’

Advocaat Willem Jan van Andel heeft als curator vaker met dit bijltje gehakt. Bij een faillissement van DSB staan de Belastingdienst, bedrijfsvereniging en werknemers vooraan als schuldeiser. Helemaal achteraan staan de aandeelhouders, lees Dirk Scheringa. Vlak voor hem zitten de 4.500 DSB-klanten met een achtergesteld deposito. ‘En de grote middengroep wordt gevormd door klanten, van wie sommigen met een claim.’

Stel: als de curatoren voor 4 miljard euro weten te verkopen en de totale claim bedraagt 8 miljard, dan krijgt iedereen de helft van wat hij vraagt. Volgens Van Andel maakt het dan niet uit of de claimant op de vleugels van Lakeman binnenkomt of een gewone klant met een vordering is. ‘Het zijn concurrente schuldeisers: allen zijn gelijk.’

Klanten die tegelijk een schuld aan DSB hebben en spaargeld van de bank krijgen zijn het beste af. ‘Want die kun je tegen elkaar wegstrepen en dan weet je zeker dat je je vordering volledig terugkrijgt.’

DSB-slachtoffers hebben zich inmiddels verenigd in een website die zich tegen Lakeman keert: lakemanleed.nl – ‘hoe 1 man duizenden in de ellende stort’. De bedoeling van de site is ‘gezamenlijk tot een schadeclaim te komen om zo de geleden schade vergoed te krijgen van de heer Pieter Lakeman’.

Lakeman vindt dat hij nog steeds een goede afweging heeft gemaakt. Volgens de onderzoeker was de bank zwaar verliesgevend en is elke dag dat de bank eerder zou omvallen in het voordeel van de betrokkenen.

Eind vorig jaar had DSB Bank voor 6,8 miljard euro aan kredieten op zijn balans staan. De vraag is voor hoeveel miljard de curatoren die portefeuille kunnen doorverkopen. Van Andel: ‘Ik kan mij een afwaardering van tientallen procenten niet voorstellen.’ Waarom niet? Dan heeft de toezichthouder zitten slapen. De Nederlandsche Bank is voortdurend op de hoogte van de financiële degelijkheid van de kredieten van alle banken, dus ook die van DSB. ‘Als die portefeuille veel minder waard was geweest, had DNB veel eerder de noodmaatregel toegepast.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden