Onderaannemers nemen werk over: 130 banen TNT Express weg

De vakbonden zijn kwaad over een reorganisatie van de Nederlandse bezorgdienst van TNT Express, die 130 banen kost. Volgens de bonden blijft het werk hetzelfde, maar worden 'echte banen' van pakketbezorgers ingeruild voor goedkopere arbeidskrachten bij onderaannemers.

AMSTERDAM - De plannen werden vrijdagavond bekendgemaakt door het pakjesbedrijf. TNT wil vijf kleinere depots sluiten, in Leidschendam, Kapelle, Nieuwegein, Drachten en Echt. De huidige hoofddepots in Arnhem, Eindhoven, Zwolle, Schiphol-Rijk en Dordrecht blijven open. Maar ook daar zullen banen verdwijnen, doordat werk wordt overgeheveld naar onderaannemers. 'Doel van de outsourcing is flexibilisering van het operationele proces en kostenoptimalisatie', meldde TNT in een verklaring.


Volgens de bonden betekent dit dat circa de helft van de chauffeurs van de pakketbezorger zijn baan verliest. FNV Bondgenoten-bestuurder Reinier Stroo sluit niet uit dat er harde acties zullen worden gevoerd tegen het plan van TNT. 'De chauffeurs dachten bij een sociaal bedrijf te werken. Dit zal een schok voor ze zijn.' Eerder ontstond al ophef bij PostNL, dat vaste werknemers wilde inruilen voor zelfstandigen en flexibele arbeidskrachten.


Volgens Stroo denkt TNT enkele miljoenen te kunnen besparen door het inschakelen van onderaannemers. Het pakjesbedrijf stelt volgens de bonden dat de arbeidskrachten die straks worden ingehuurd onder de cao beroepsgoederenvervoer vallen. Desondanks zijn ze blijkbaar een stuk goedkoper dan de vaste chauffeurs van TNT.


De bonden zijn niet overtuigd van de financiële onderbouwing van de plannen. 'Wij hebben eerder nooit enig bezuinigingsvoorstel hiervoor gezien', aldus een verklaring. De bonden zeggen dat zij 'met stomheid geslagen zijn' dat TNT desondanks zo'n ingrijpende beleidswijziging voor het zittende personeel wil doorvoeren.


Bondgenoten-bestuurder Stroo stelt dat het om een principieel verschil van mening gaat. 'TNT wil een regiebedrijf worden. Wij vinden dat je je kernactiviteit, pakketjes bezorgen, niet moet uitbesteden aan onderaannemers, maar door eigen mensen moet laten verrichten. Dan mag je best een flexibele schil hebben, maar dit gaat veel verder.'


Het merendeel van de TNT-chauffeurs heeft veel dienstjaren en zal lastig weer aan het werk komen, is de vrees.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden