Onder het IJmeer door, of eroverheen

Een IJmeerverbinding tussen Almere en Amsterdam kan aanzienlijk goedkoper worden aangelegd dan tot dusverre werd aangenomen. Volgens eerdere ramingen zou zo'n verbinding minstens 4,5 miljard euro kosten. Door af te zien van een treinverbinding en te kiezen voor een metrolijn die aansluit op het bestaande Amsterdamse netwerk, kan de IJmeerlijn ongeveer twee miljard goedkoper worden.

DEN HAAG - Dat zeggen drie consortia van bedrijven die vrijdag in Den Haag hun plannen voor een IJmeerverbinding presenteerden. Twee consortia kiezen voor een brug door het IJmeer, de derde voor een tunnel. Die laatste optie is de duurste, maar ruim twee miljard goedkoper dan eerdere ramingen.


Volgens de marktpartijen kunnen de kosten worden gedrukt door af te zien van de aanleg van prestigieuze eilandjes met bebouwing in het IJmeer. Meer bebouwing bij Almere Pampus draagt ook bij tot beperking van de kosten. Alle drie de consortia gaan ervan uit dat dagelijks minstens 60 duizend reizigers gebruik gaan maken van de IJmeerlijn.


Uitgangspunt bij die becijfering is het doorgroeien van Almere tot een stad van 350 duizend inwoners. Almere telt nu bijna 200 duizend inwoners en moet volgens rijksplannen tot 2030 nog 60 duizend woningen bijbouwen. Almere en Amsterdam vinden dat de steden via het IJmeer met elkaar moeten worden verbonden om de noordelijke Randstad tot een Europese topregio te maken. Ingenieursbureau Movares spreekt in dit verband van de 'blauwe metropool'.


Het vorige kabinet steunde die ambitie, maar oordeelde dat de in 2009 gepresenteerde plannen voor een IJmeerlijn te duur waren. Daarop werden marktpartijen uitgenodigd met alternatieven te komen.


Of het huidige kabinet vasthoudt aan de bouwopgave voor Almere is nog onduidelijk. Almere wil alleen doorgroeien als er een extra ontsluiting via het IJmeer komt. Het kabinet studeert ook op alternatieven, onder meer via de bestaande Hollandse Brug.


Van de gisteren gepresenteerde plannen is de 'M55-IJmeerlijn' van een consortium onder aanvoering van ingenieursbureau Mott MacDonald de duurste. Dat plan voorziet in een twintig kilometer lange verbinding tussen Diemen-Zuid en Almere Centrum, waarvan negen kilometer onder het IJmeer en de Amsterdamse uitbreidingswijk IJburg komt te liggen. 'Maar in ons plan verandert er niets aan het aanzicht van het IJmeer', zegt een woordvoerder van dit consortium.


Het is de bedoeling dat het kabinet eind volgend jaar beslist of er al dan niet een IJmeerlijn komt.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden