nieuws

Ondanks sterk coronajaar toch rode cijfers bij Thuisbezorgd.nl door forse uitbreiding

Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, heeft 2020 afgesloten met een nettoverlies. Het Brits-Nederlandse bedrijf profiteerde ervan dat mensen massaal maaltijden lieten bezorgen, maar investeerde tegelijkertijd in de uitbreiding van de organisatie.

De lockdown – en dan met name de horecasluiting – heeft de bezorgbranche geen windeieren gelegd.  Beeld ANP
De lockdown – en dan met name de horecasluiting – heeft de bezorgbranche geen windeieren gelegd.Beeld ANP

Dat blijkt uit de jaarcijfers die Just Eat Takeaway vandaag presenteerde. Over heel vorig jaar boekte het bedrijf een omzet van 2,4 miljard euro, 54 procent meer dan in 2019. In januari werd al bekend dat de maaltijdbezorger vorig jaar verspreid over 23 landen in totaal 588 miljoen maaltijden bezorgde, ongeveer 1,6 miljoen per dag.

Toch is die groei niet terug te zien in het nettoresultaat van de maaltijdbezorgreus. Onder de streep was uiteindelijk sprake van een tekort van 151 miljoen euro. Een jaar eerder werd al een verlies van 115 miljoen euro gedraaid.

Gecorrigeerd voor onder meer rente en afschrijvingen ging het wel de goede kant op. Het ebitda, zoals dit resultaat in de financiële wereld genoemd wordt, steeg met 18 procent tot 256 miljoen euro. Die verbetering schrijft Just Eat Takeaway voornamelijk toe aan de resultaten in Duitsland, Canada en Nederland.

Overname Grubhub

Deze opbrengsten kwamen meer dan de helft hoger uit dan de optelsom van de omzet van Takeaway en Just Eat in 2019 voor hun fusie van omstreeks een jaar geleden. Eerder verwachtte het verenigde Just Eat Takeaway voor 2020 nog een ebitda-groei van ongeveer 10 procent.

Bij de samensmelting werden veel kosten gemaakt, die in de jaarafrekening de nettowinst drukken. Bovendien is het bedrijf bezig met de overname van het Amerikaanse Grubhub. Die deal ter waarde van ongeveer 7,3 miljard dollar (6,14 miljoen euro) is nog niet afgerond.

Topman en oprichter Jitse Groen omschrijft 2020 als een ‘uitzonderlijk’ jaar voor het bedrijf. De coronapandemie bracht volgens hem ‘ongekende uitdagingen’ met zich mee voor restaurants en consumenten, maar ook voor de organisatie en het personeel van Just Eat Takeaway.

Gevolgen van de lockdown

De lockdown – en dan met name de horecasluiting – heeft de bezorgbranche geen windeieren gelegd. In 2020, becijferde het FoodService Instituut Nederland, groeide de markt met meer dan 43 procent ten opzichte van een jaar eerder. Ook bij concurrenten Deliveroo en Uber Eats zijn bezorgers nauwelijks aan te slepen.

In een ingezonden brief in de Financial Times maakte Groen zich onlangs hard voor een eerlijker omgang met flexibele arbeidskrachten. Het huidige systeem, schrijft Groen, ‘heeft geleid tot onzekere arbeidsomstandigheden in heel Europa, de ergste in honderd jaar’.

Vooral dat bezorgers onverzekerd rondrijden, vindt Groen zorgwekkend ‘Koerier zijn brengt meer risico met zich mee dan een bureaubaan. De pandemie heeft de situatie gevaarlijker gemaakt.’ Hij roept Europese beleidsmakers op om wetgeving te verduidelijken en bezorgers als vast personeel aan te merken. Anders voorziet Groen een ‘nieuwe inferieure klasse van werknemers’.

Betaald ranken

De Volkskrant schreef eerder dat een bezorgrestaurant in Nederland gemiddeld 25 procent van de bestelwaarde afdraagt aan Thuisbezorgd.nl. Daarvan is 13 procentpunt voor de bezorging door Thuisbezorgd.nl , via de bekende, in oranje gestoken fietsers en scooterrijders. 12 procentpunt is voor het gebruik van het platform.

Just Eat Takeaway verdient ook op een andere manier aan de restaurants die het platform gebruiken. Bij het aanbieden van hun spijzen kunnen zij een prominentere plek in de zoekresultaten op de app of website kopen. Tegen een vergoeding komen zij zo boven hun concurrenten te staan. In 2020 haalde Just Eat Takeaway met deze ‘bijverdiensten’ 157 miljoen euro binnen – al zitten in dat bedrag ook de inkomsten voor ‘merchandise’ en het verwerken van online betalingen.

Vorige maand waarschuwde de Autoriteit Consument & Markt (ACM) juist dat er ‘risico’s zijn verbonden aan betaald ranken’. Als gebruikers van de app of website niet weten dat de zoekresultaten door betaling beïnvloed zijn, ziet het ACM dat als een vorm van consumentenmisleiding. Bovendien kan het de concurrentie tussen aanbieders, in dit geval de restaurants, beperken.

Verbetering: in een eerdere versie van dit artikel stond dat Just Eat Takeaway over 2020 een omzet van 12,9 miljard euro had. Dat bedrag betreft de opbrengst van bezorgde maaltijden. De omzet van Just Eat Takeaway was 2,4 miljard euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden