Ondanks kinderziekten gaat Noord-Zuidlijn deze zomer eindelijk van start: metro rijdt vanaf 22 juli

In de vroege ochtend van 22 juli zal de Noord-Zuidlijn definitief gaan rijden en zullen een groot deel van de bussen en trams in de hoofdstad andere routes krijgen. De projectorganisatie en vervoerder GVB verwachten na die datum nog regelmatig metro-storingen. Maar de veiligheid is gegarandeerd en de service is door de vervoersregio goed genoeg bevonden.

2018-01-15 12:43:52 AMSTERDAM - Het station Centraal Station van de Noord-Zuidlijn. De Amsterdamse metrolijn is na vijftien jaar afgerond. ANP KOEN VAN WEELBeeld ANP

‘It giet oan, maar de vlag gaat nog niet uit’, zo vat de Amsterdamse verkeerswethouder Pieter Litjens (VVD) het vandaag samen. Na meer dan vijftien jaar bouwen, enorme vertragingen en kostenoverschrijdingen, is hij heel blij dat de metro eindelijk gaat rijden. Zij het dus nog niet helemaal zoals gepland. Zo lukt het voorlopig – en waarschijnlijk de komende jaren – niet om twaalf keer per uur metro’s te laten rijden. Dat wordt tien keer per uur. Ook werkt de reizigersinformatie op sommige punten nog niet naar behoren. GVB verwacht na 22 juli zo’n vier storingen per week van een half uur. ‘Dat vinden wij nog acceptabel, maar het moet daarna snel omlaag’, zegt directeur Alexandra van Huffelen.

De datum van 22 juli is al anderhalf jaar bekend. Na jaren van vertraging en ‘een laatste keer uitstel’ had Litjens die datum met grote stelligheid in het vooruitzicht gesteld. Maar de afgelopen maanden liep de spanning over het halen van die datum op. In een kritisch rapport concludeerden externe deskundigen begin dit jaar nog dat er nog heel wat zorgelijke punten waren. Zo gingen de computerschermen van de dienstregelaars met enige regelmaat op zwart en maakten de metro’s met regelmatig onverklaarbare noodstops, waarna het lang duurde voordat ze weer opgestart waren.

Maar door aanpassingen in de software zijn die problemen inmiddels opgelost. ‘De afgelopen weken zijn er geen onverklaarbare storingen meer geweest’, zegt directeur Hoite Detmar. De definitieve doorslag gaf de vergunning van de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport, die begin deze week werd verleend. De problemen die er nu nog zijn met de reizigerscommunicatie in het geval van storingen, kan het GVB naar eigen zeggen veilig opvangen door inzet van mensen, berichten via internet en het omroepsysteem.

Amsterdam- de Pavermachine in actie in de tunnelbuis van de Noord Zuidlijn. bij repo. foto raymond rutting / de volkskrantBeeld raymond rutting

Hoe dat allemaal in de praktijk gaat werken, wil GVB vanaf 22 april beginnen met het ‘testbedrijf’ waarbij met testreizigers verschillende crisisscenario’s worden geoefend. Er is groot animo onder Amsterdammers om als proefkonijn te fungeren en een brand, storing of megadrukte na te bootsen. Zo’n 16 duizend geïnteresseerden hebben zich aangemeld en kunnen de komende tijd een speciaal timeslot kiezen waarin zij mogen meedraaien. Het enthousiasme illustreert de stelling van GVB-directeur Van Huffelen dat ‘Amsterdam snakt naar deze metro’.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden