Onbewezen tandenborstelgebral mag niet meer

Philips en Gillette moeten binnen vijf dagen hun reclames voor elektrische tandenborstels rectificeren. De twee fabrikanten moeten in flinke advertenties in twee landelijke dagbladen - NRC Handelsblad en Telegraaf - opbiechten dat ze consumenten misleid te hebben, zo oordeelde de rechtbank in Utrecht donderdag....

Bovendien, consumenten die op grond van misleidende claims een elektrische tandenborstel hebben gekocht - een Philips Sonicare Elite 7000 of een Gillette Oral-B Professional Care 7000 - kunnen die terugsturen. Ze krijgen dan hun geld terug.

Begin maart verzocht Gillette de Utrechtse rechtbank Philips te verbieden nog langer misleidend te adverteren voor haar Philips Sonicare Elite 7000. Philips, betoogt Gillette, kan niet op basis van wetenschappelijk onderzoek waarmaken dat haar Sonicare beter poetst dan andere elektrische tandenborstels.

De rechter, na het doorworstelen van een door Philips aangeleverde stapel onderzoeksverslagen, is het daarmee eens. Het bedrijf kan niet bewijzen dat er sprake is van superieure plakverwijdering of natuurlijke wittere tanden. En dus mag Philips zich op zijn website, in tv-reclames en in brochures niet langer pochend uitlaten over haar Sonicare, en zich daarbij afzetten tegen de concurrentie.

Philips verwijst in haar reclame-uitingen overigens niet expliciet naar Gillette, producent van Oral-B-tandenborstels. Maar Oral-B is met 80 procent van de markt de absolute marktleider in Nederland en dus bedoelt Philips, als het stelt dat alle anderen slechter zijn, wel degelijk Oral-B, vindt de rechter.

Maar de rechter vindt nog meer. Philips betoogde tijdens de zitting eind maart dat ook Gillette claims in haar advertenties niet kan waarmaken. De rechter in Utrecht onderschrijft dit.

Gillette kan geen onderzoek laten zien waaruit blijkt dat 'de Oral-B Professional zo grondig werkt dat deze tandvleesontsteking voorkomt', luidt het oordeel. En dus moet nu ook Gillette binnen vijf dagen rectificeren, en melden consumenten misleidende reclame te hebben voorgeschoteld.

De Utrechtse rechtbank moet volgende week nog een keer oordelen over misleidende productenclaims. Ook die zaak heeft Gillette Nederland aangespannen. Hier is concurrent Wilkinson het haasje. Die adverteert voor haar nieuwe vierbladige Quattro-systeem met de frase dat 'onafhankelijke tests en consumentenonderzoeken hebben uitgewezen dat geen ander scheersysteem gladder en zachter scheert dan Quattro met zijn vier mesjes'.

Onzin, vindt Gillette, producent van het driebladige scheermesje Mach3Turbo. Deze zogeheten 'top parity'-claim ( het product zit aan de top van de markt) kan Wilkinson niet waarmaken. Ook hier loopt Gillette kans op een koekje van eigen deeg. Wilkinson heeft een tegeneis ingediend en bezwaar gemaakt tegen weer andere reclamepraat van Gillette. De Utrechtse rechtbank doet op 22 april uitspraak in deze zaak.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden